Monday, September 10, 2012

Updated pokok 10/9/2012

Assalamualaikum,

anak2 pokok yang di tanam baru2 ni alhamdulillah masing2 dah menunjukkan tanda2 yang positif. Buat masa sekarang ni,nk updated selalu pasal pokok pun mcm tak berapa nk best since pokok masih kecil dan perkembangan agak lambat....hari2 siram dan tgk anak pokok ni timbul dalam hati ''bila la derang ni nk berbunga''.....hehe. gelojoh plak rasa.....Tp sejak berjinak2 menanam pokok ni terasa tenang sangat dan aman je. Layan je gambar dulu.

Untuk pengetahuan,ada antara benih ni di beli dari nursery atau kedai2 di biasa dan kebanyakkan benih di beli dari blog tanamsendiri. Blogger kepunyaan en.Iskandar ni menjual pelbagai jenis benih pokok dan juga berkongsi pelbagai tips dan ilmu ttg penanaman pokok. Benih yang di jual alhamdulillah tak pernah mengecewakan. Siapa2 yang berminat boleh beli terus di blog beliau ni tanam sendiri.


anak pokok kangkung yang di beli dari tanam sendiri dan tumbuh dengan pesat dalam tempoh seminggu. kalo perasan,bekas dan cara tanam ni sama dengan entry yang en.is penah tulis. Yang mana cara tanam kangkung ni di buat oleh salah seorang sahabat blogger dan nampak sangat praktikal......tanpa berlengah......wajib la mencuba sama. hehe. sangat best dan nampak cantik je merimbun. hehe


ini pulak= anak pokok bendi yang mana benih di beli kat kedai.


yang ni gambar anak pokok cili dan kawan2 dia yang lain...sila abaikan gambar kaki yang sedang snap gambar di awal pagi sebelum pergi kerja pagi tadi....hehe



yang ni plak benih anak pokok kailan OP dan juga salad dari benih kongsi dari blog en.is....so far yang tumbuh dulu anak pokok kailan OP yang salad tak keluar2 lagi anak pokok dia.



yang ni plak anak pokok sawi batang putih yang pertumbuhan sangat slow. benih di beli dari nurseri area sungai buloh.


anak pokok cili, cepat besar tau. :)


anak pokok tomato.


Anak pokok timun mini,benih di beli dari blog tanam sendiri dan usia anak pokok ni baru menghampiri seminggu.


Anak pokok kailan lagi.....hehe. :)

Semalam masa merayau2 ke kedai hardware dan ternampak dia jual batang kayu. terus minta org cina tu potong nk buatkan tapak untuk anak pokok mini dan labu fajar yang tgh di semai.....melalui pembacaan yang di buat,anak pokok timun sangat cepat pertumbuhan dia...nnti bila en.somi dah siap paku dan dah siap pancang dia...gambar baru akan di updated.

Sekian dan salam bercucuk tanam dari saya. :)




No comments:

Post a Comment

Terima kasih daun keladi di atas komen2 sahabat semua,Insyallah saya akan cuba balas komen2 sahabat (jangan marah atau bersedih jika lewat mambalas). Sayang anda semua. Dan arigato gozaimas. :)