Thursday, November 15, 2012

Petua : Petua lantai rumah berkilat.

Assalamualaikum,

saya nak share sedikit ilmu yang saya dapat,mungkin ada kawan2 yang dah tau....tapi tak ape saya share kan juga untuk ilmu kita besama.

Kebiasaanya bila kita mengemop ada banyak cara,samaada mop pakai pencuci lantai,mop pakai clorox ,mop pakai dettol....semua cara tu saya dah guna. Dan tak melampau kalau saya cakap yang saya memang beli bermacam2 jenis jenama pencuci lantai. Sebabnya,saya ni jenis yang tak suka lantai melekit...rasa rimas,rasa kaki melekit dan macam- macam perasaan. Bak kata orang putih ''not ok''..... :)

Jadinya,petua kalau nak lantai rumah berkilat (kalau kawan2 punya lantai rumah macam saya) adalah bila nak mop pastikan guna air panas masa mop. Ya,guna air panas...... Alhamdulillah pada saya kalau mop guna air panas memang lantai berkilat. Kalau cara saya,masak air panas dalam periuk agak besar,dah agak2 nak mendidih curah dalam baldi dan tuang sedikit dettol. perah guna pemerah pada baldi dan terus mop masa panas2 tu.


mop yang berasap semasa saya ambil ni...berkabus kamera hp saya. hehe.......


Keadaan lantai selepas mop.....Lantai rumah saya ni dah kotor sangat sebab qis suka makan sepah2. Biasa la kanak2 kan. hehe.....

itu sahaja yang saya nak share...salam sayang,salam berkebun salam pencinta alam dan salam mengemop...keke.

15 comments:

  1. Replies
    1. heheh....itu masih basah2 sikit tu..kalo dah kering nanti baru akk nampak. :)

      Delete
  2. Boleh try nnti ni ibu qistina..mmg licib :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. try la....Insyallah berkilat. Petua ni pun saya dapat dari FB,ada orang tu dia buat kerja bina2 dan cat rumah...dia share petua nk bagi berkilat lantai rumah. saya simpan petua tu sampai la ni. :)

      Delete
  3. OOOW....tak tahu pon.....boleh laa lepas ni apply...tengkiu ibu qis !

    ReplyDelete
  4. wah..bagus sgt tips nie...blh cuba tp lantai umah sy kat sini lantai kayu pines...lantai kayu kilat lain lak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. alamak,lantai kayu pines ek......tak tahu pulak saya kalo kes mcm tu...huhu.

      Delete
  5. tq sangat appreciate tips ni...akan digunakan lepas ni..takyah tonyoh banyak2 kali supaya berkilat..:D

    dengan sabun lain ok tak..ke only dettol!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau cara saya,saya guna je pencuci lantai biasa saya curah air panas. Kalau tak mau pakai pencuci lantai saya pakai dettol. senang je.....hehe.

      Delete
  6. Salam Ibu Qis,

    pertama kali dengar cuci lantai dengan dettol dan air panas dan wah berkilat hasilnya! Ni kena cuba jugak. TQ for the share!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam ummu,

      Cuba la,nanti kongsi outcomes dia ya...hehe.

      Saya pun jumpa petua ni dalam FB saya tak ingat siapa. Tp dia punya petua tu mcm sangat berkesan pada saya. jadi saya kongsi bersama kawan2 blogger saya...hehe.

      Delete
  7. Tq atas petua nih! Maklumlah maid dah takder.. Lynn la jadi bibik!

    ReplyDelete
  8. oke...br tau kn guna air panas..tq

    ReplyDelete
  9. Terima kasih atas petua ni,ada lagi satu petua guna kain batik rendam dengan air panas pastu lap lantai..suami saya dah buat eksperimen masa saya masuk ward ritu..memang berkilat...cuba lah..tapi jenuh pulak nak lap pakai kain kan..hihi..


    Salam ziarah :)
    Www.anjungceria.blogspot.com

    ReplyDelete

Terima kasih daun keladi di atas komen2 sahabat semua,Insyallah saya akan cuba balas komen2 sahabat (jangan marah atau bersedih jika lewat mambalas). Sayang anda semua. Dan arigato gozaimas. :)