Monday, November 19, 2012

Ikan ape ni?

Sebungkus plastik yang di balut dengan kertas bila di buka ada 2 ekor ikan yang telah siap di potong. Pemberian bapa saudara dari temerloh,pahang...sape tau ikan ape?





di bekalkan bersama serai,kunyit,cili padi dan daun kunyit yang di tanam sendiri oleh mereka....untuk di buat menu makanan balik ke seri kembangan. :)

Nak masak ape ya????


12 comments:

  1. Salam Ibu Qis,

    Kalau x silap itu ikan patin. Kalau patin sungai memang sedap dan mahal pula! Kalau yang bela di kolam kuranglah sedapnya. Yang sederhana sedap yg dibela di sungai. Ikan ni sedap dimasak asam rebus atau asam pedas, itu pasai ada kunyit dan serai tu!

    ReplyDelete
    Replies
    1. iya,itu lah yang di beritahu oleh pak dan mak sedara saya mak aji. ikan patin dari temerloh......mak dan pak sedara suruh buat gulai patin tempoyak sebab derang tahu saya dapat bekalan tempoyak dari mak mertua saya. heee......masak asam rebus dengan asam pedas tak pernah rasa lagi. Apa yang saya tahu ikan ni agak hanyir dan kene pandai masak since dia kan ikan sungai. :)

      Delete
  2. agaknya tul la kot kata makji tuh...sedap masak lemak cili api....kalau saya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mungkin masak lemak cili api pun sedap kut. X pernah pula saya rasa. :)

      Delete
  3. nampak isi macam ikan tenggiri jek.. tapi kepala lain la pulak.. saya tak pernah beli/makan ikan patin...tapi kalau asal Pahang memang popular ikan ni.. he he tak tau nak jawab..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe....jawapan dia ikan patin kak. :)

      Delete
  4. ikan patin ni kot..ehehe..
    tak tau sgt jenis ikan ni..:)
    salam kenal..singgah follow sini...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam kenal juga buat atie,a'a ikan patin jawapan dia. hehe.....

      Delete
  5. Confirm patin mcm mak aji ckp tu..lagi2 dtg nya dari temerloh..memang femes patin di temerloh...sedap buat asam pedas kuning tempoyak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan,saya kalau balik terengganu rumah mertua confirm singgah hentian temerloh makan sebab en,somi saya suka benau dengan ikan patin ni. :)

      Delete
  6. Wah..ikan patin..kawan sya dulu siap buh masak tempoyak ikan patin ni dalam gelas lepastu minum macam minum air ja mak aji.hehe..sedap sangat katanya.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe......sampai lagu tu sakali fanatik ka masak tempoyak ikan patin. tp kalau pandai masak memang sedap,kuah dia akan rasa masam2,manis dan berlemak. Makan dengan nasi putih panas sahaja pun dah sedap.

      Delete

Terima kasih daun keladi di atas komen2 sahabat semua,Insyallah saya akan cuba balas komen2 sahabat (jangan marah atau bersedih jika lewat mambalas). Sayang anda semua. Dan arigato gozaimas. :)