Monday, November 26, 2012

Perkembangan pokok yang di tanam.


 Assalamualaikum,

Sampai jugak hari monday blue ya harini.....hehe.

Kami sejak kebelakangan ini sangat sibuk,hari biasa kerja...hujung minggu terpaksa berulang ke terengganu sebab nak ambil mak mertua untuk berubat. 2 minggu lepas pulang ke terennganu,minggu yang baru lepas ini pergi ke temerloh sebab ada kenduri kawin,hujung minggu ni balik ke terengganu balik dan minggu depan pula akan balik ke terengganu balik.

Dalam sebulan ni kami berulang ke terengganu dan KL. Di sebabkan MIL tinggal di terengganu,dan nak berubat pula di KL. Maka kami terpaksa berulang alik setiap minggu ke terengganu dan masa untuk di luangkan untuk bersama tanaman2 kesayangan saya agak terhad.

Tapi saya tetap juga curi2 masa walaupun keletihan sangat2. Sila layan gambar ya. :)




kadang panjang renek berbuah. :)


Roselle yang tak putus2 berbuah...suka sangat. :)


Kailan yang mcm dah boleh di petik.


Sawi pak choy. :)


Timun jepun. :)



carrot, benih hadiah dari ummuaidan saya telah pindahkan dalam polibeg yang lebih besar...target saya kalau ada rezeki nak tuai masa dia baby lagi...ala2 baby carrot.


Pertama kali dalam sejarah terung saya berbuah...selama ni tak pernah berbuah sepanjang saya semai. Alhamdulillah best dan syukur sangat2. Dah la saya ni peminat terung....hehe.

Lepas ni boleh berangan lebih nak masak ape dengan terung2 yang di tanam. :P

Benih terung dari en.is (terung pendek giant nama),semua benih yang di semai tumbuh. 


Sawi bunga hadiah dari benih kongsi en.is.


Cambahan sawi batang putih yang ke-2,saya suka masak sayur sawi ni dengan sos tiram dan bebola...sedap. :)


ini anak pokok kacang botol,semai 3 biji takut tak jadi...hidup pulak tiga beradik ni...2 dah pindahkan tinggal satu je lagi. :)


cili harbenero yang saya beli dari en.is,tanam 5 biji yang canbah cuma 1 sahaja. (masih mengharap yang lain2 pun bercambah sama)

Akhir sekali layan je la gambar anak ibu,qistina.......makin hari makin menjadi2 panjang akal dia...aduila. Tak kisah la qis nak macam mana pun...janji qis sihat dan tak demam itu pun ibu dah bersyukur sangat2.


peminat no.1 mee.



Ratu bedak.


habis kabinet TV dan TV kesayangan papa. 





rumah ibu di landa salji yang lebat!!!....hoho. ibu dan papa seronok sangat. uhuhuhuuuuu....


lepas main bedak continue pulak buat masker dari yogurt. Hebat sungguh anak ibu......yogurt berjenama terkenal CALCIYUM di gunakan untuk masker qis.... (@.@) ibu pening pala la qis,nk rehat kejap ya..... :)

13 comments:

  1. Qis dah pandai makan sendiri..dengan sudu garfu besar plak tu...mcm kat mesra mall kerteh aja kekek
    Naufal pun pantang nampak bedak..suka main sprinkle sprinkle...

    Napa lah sawi org lain gemok2 subur..sy sekarang jd pembunuh belalang..geram betul..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe.....qis mmg suka berdikari. semua nak suap sendiri..kalo ibu dia nk suap,tak layan. :)

      main sprinkle2 baru ya naufal...sikit haribulan jadi mcm kakak qis. Habis berterabur bedak satu rumah.hehe...x pe,janji sihat walafiat itu yang penting.

      belalang kat rumah saya ni suka makan daun bendi....sayur sawi dia tak serbu pula. :)

      Mr.bunny tak makan ke sawi2 tu nadia?

      Delete
    2. Mr bunny dah tak dtg...tuan dah kurung agaknya...sy masih mencari2 umah tuan nya ptg2 bwk berjalan naufal...erm sawi tak nampak la kut..sbb belalang dah ngap sampai botak!

      Delete
    3. ala tak bestnye kalau dah kene kurung...mesti tuan dia pelik...apesal la bunny2 aku ni makin gebu nampak. rupanya,dah dapat tuan baru yang bagi sayur fresh...keke.



      Delete
  2. Hehe..wah..ank kita mempunyai hobi yang sama la ibu qistina..:D bedak sya abes ditabur dlm lemari baju,kat kabinet tv.merata...smpai dah xdak bedak nk pakai.huhu..

    Sawi pok choy tu sngguh segar..(dan stu lagi..comey..pasu anda..hehe..:D

    ReplyDelete
    Replies
    1. qis selalu main bedak papa dia...habis bedak papa dia tabur merata. Ibu x da bedak,ibu kongsi je bedak gohnson dengan qis....hehe. Selalunya mmg bedak papa la yang qis duk perabih dulu.

      Cantik kan?...putih2 gebu gitew....keke.

      Delete
  3. wah..nampak subur2 sayuran ibuqis nie..tahniah..tahniah..dpt merasa hasilnya nanti...
    bab bedak tuh..anak jantan saya pun sama..tak blh tgk bekas bedak ..mesti nak..tp sapu kat bdn jerlah (dah disiplin sket)..habis mcm kerbau jdnya..bila amek sembnykan nangis...kitorang ckp kat dia 'when aidan was sleeping buffalo cames and took the powder'..dia percy..dah tu setel lah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..mula2 percaya la...sikit haribulan dah berakal jap g. dia pulak jawab yang buffalo yg tumpahkan bedak....haru biru rasa. :D

      Delete
  4. hihihihi,

    you go girl.....qistina sgt kreatif !!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe...

      kreatif dan luar biasa......rumah dah berkerak dan bersepah sana sini. baru sorang,kalo 10 orang pengsan ibu. :)

      Delete
  5. Salam Ibu Qis,

    nak tergelak tengok Qis dengan gelagatnya dengan bedak! Itu belum masuk gincu lagi tu!! Kalau gincu habislah ke lantai, ke dinding!
    seronok tengok anak2 pokok yg br disemai. Subur2 belaka!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam mak Aji,

      Qis hanya tahu main bedak je mak aji,gincu ke,compact powder ke....maskara ke...semua qis x tahu sebab ibu dia tak pakai semua benda2 mcm tu. Yang ada pun semuanya tersimpan tak pakai.

      Haritu pernah sekali qis terjumpa gincu saya,dia sumbat dalam hidung sebab dia ingat benda tu inhaler mcm papa dia selalu guna. hehe......

      Alhamdulillah,tp nampak mcm tak subur mana mak aji...banyak lagi yang perlu di perlajari. Saya ni hanya gardener biasa yang tiada ilmu ttg sains,ape yang saya tahu...tanam pokok je. Kalau nak lebih ilmu saya belajar dari rakan2 blogger dan godek sendiri dalam internet. hehe.........

      Delete
  6. alahmdulilllah semaian menjadi.. tumpang seronok jamu mata he he.. ratu bedak he he .. oklah bedak tu.. minyak wangi En Din tinggal suku je dek seronok picit spray he he.. satu rumah wangi..zaman kak mar dah berlalu..hs dah besar sikit jadi ratu tepong .. habis tepung dibancuh.. putih2 dapor dibuatnya.. la ni ratu krash ..dah pandai blootoot hp dan tab.. abis lagu dia buat sampai tab jadi hang tak boleh buka.. tensyen jap En Din he he.. ada satu hari lemon kak mar hilang .. rupa2 dah kena potong.. adik nak buat eksperimen katanya eksperimen apa entah... anak2 nak membesar sabor je le.. kadang2 mencuit hati...

    ReplyDelete

Terima kasih daun keladi di atas komen2 sahabat semua,Insyallah saya akan cuba balas komen2 sahabat (jangan marah atau bersedih jika lewat mambalas). Sayang anda semua. Dan arigato gozaimas. :)