Friday, December 07, 2012

What Is Sucker


What Is A Sucker On A Tomato Plant

The short answer to this is a tomato sucker is a smallish shoot that grows out of the joint where a branch on the tomato plant meets a stem.

These small shoots will grow into a full sized branch if left alone, which results in a bushier, more sprawling tomato plant. Because of this, many people like to remove tomato suckers from the tomato plant. But, there are pros and cons to the practice of pruning tomato plant suckers, so research them benefits and problems before you start taking tomato suckers off your plant.

Many plants have these secondary stems, but most need to have the branch above the sucker removed before the sucker is triggered by the plant to grow. This is commonly seen in herbs like basil, where trimming the stem will result in two suckers growing from the immediate axils (point where the leaf or branch meet the stem) below where the cut occurred.

Ultimately, tomato plant suckers will not harm your tomato plant. Now that you know the answer to “what is a sucker on a tomato plant?” and “how to identify suckers on a tomato plant?”, you can make a more informed decision about whether or not to remove them.


* kebanyakkan pokok tomato saya tumbuh sucker.....ape yang selalu saya buat seperti yang ada dalam blog en.is. Saya cubit batang dia dan cabut....jika pokok yang di cubit tu besar saya akan celup dalam rooting powder dan masukkan dalam tanah.

*sucker ni duduk di antara celahan batang tomato dan dia tumbuh pulak tengah2 batang tu. ada pro dan contra kalau kita pruning sucker ni. Terpulang pada individu,kalau macam saya,saya akan tunggu sucker tu besar sikit dan saya cubit dan tanam dalam pasu. Kan ke saya dah jimat masa menyemai dan ada pokok tomato baru. hehehe.

*Dan ada sesetengah pendapat biarkan sahaja sebab kita seolah2 harm kan pokok tomato dan menyebabkan tomato cedera selepas pruning sucker. Dan ada juga berpendapat yang tiada apa2 effect pada buah kalau kita prune sucker. Terpulang pada pendapat masing2,saya prefer pruning sucker bila besar sikit sebab nak dapat kan instant pokok tomato. hehe.....

*ini contoh sucker pada pokok tomato ceri saya.  :)



5 comments:

  1. baru sy faham apa yang patut dicubit..hahha sy cubit salah lah selama ni...sy buang daun bkn stem sucker ni...hahha rasa nak gelakkan diri sdiri lah..
    and again tak tahu pulak boleh tanam dgn keratan batang..kalau tak celup dengan rooting powder tu agak2 hidup tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha...sabar je la.

      La ni dah tau tak da la terbuang daun2 tomato. Ingat en.nab je yang suka ngap daun2 nadia...sekali mama naufal pun sama. rupanya salah pruning.....hehe.

      Kalau saya,memang saya biarkan sucker tu besar sikit lepas tu cubit dan celup dalam rooting powder. Insyallah akan hidup....jimat sikit masa menyemai.

      Delete
    2. okeh nak try lah..smlm intai2 mmg byk sucker tumbuh heheh

      Delete
  2. sama! lynn tunggu besar sikit, celup dlm penggalak akar..then tanam (tipu masa sikit..)

    ReplyDelete
    Replies
    1. a'a....senang tumbuh dan boleh short kan masa cambah pokok. hoho.

      Delete

Terima kasih daun keladi di atas komen2 sahabat semua,Insyallah saya akan cuba balas komen2 sahabat (jangan marah atau bersedih jika lewat mambalas). Sayang anda semua. Dan arigato gozaimas. :)