Wednesday, December 26, 2012

Cerita 26/12/2012

Assalamualaikum,

Salam hari rabu,harini saya terpaksa MC kerana high BP. Tak pernah dalam hidup saya kena high BP. Harini bangun pagi kepala pening dan badan lesu.......Di sebabkan masalah yang tak dapat di elakkan dan stress yang melampau melanda. (bukan dengan en.papa tau.....stress benda lain.hehe ) saya terpaksa MC.

Bagi menghilangkan stress,saya pergi jenjalan di kedai RM2.00 dan membeli beberapa pasu yang saya cakap murah....heheh.




murah kan? saya beli 6 pasu tak sampai 20 hinggit.  :P



Cambahan kacang purple king benih beli dari diana kebun bahagia bersama....besar gabak benih dia. :)

Kalo baca dalam blog KBB,ada cerita serba sedikit berkenaan kacang purple king ni. Kacang dia berwarna purple dan bila kita masak POOOFFF.....bertukar jadi warna hijau. Magic kan. hehehe...


ini rupa kacang bila dah berbuah nanti......kalau tgk dalam u-tube mmg besar kacang dia. ermmmm...kene prepare trellis yang tinggi sedikit....heheh.



cambahan benih jagung.......selagi tak bercambah saya akan terus menyemai......x boleh putus ada walau dah  berkali2 tanam tak jadi. Sob...Sob......sadis sekali.


Cambahan kacang panjang...memandang kan kacang panjang renek saya sudah puas berbuah saya tanam pula kacang panjang memanjat biasa. 


Pokok carrot yang dah beberapa bulan....saya pun tak tahu berapa bulan dah sebab. hilang tagging. Benih dari umiaidan - aku di fiji island.


Menyusun kembali pokok2 yang ada sebab dah terlalu semak rasa.....


Tadi masa OTW balik dari kedai RM2 saya merayau2 di kawasan rumah mencari kayu untuk di jadikan trellis kekacang saya. Ada banyak,tp saya ambil yang ini sahaja.....4 batang agak panjang. Pokok tak berapa nak besar lagi maka tak buat lagi trellis Sehingga pokok2 dah mula mengeluarkan sulur mereka.  :)



pokok kubis ada 4 pokok tapi pertumbuhan berlainan masing2.....



cambahan timun jepun......di sebabkan pokok timun saya teruk di serang kekabuh timun,saya terpaksa buang 3 pokok timun saya kerana pertumbuhan mereka macam terbantut...hasil bacaaan saya....pokok timun yang telah teruk di serang kekabuh timun ni better buang sahaja sebab kekabuh ni bukan sahaja sedut cecair dalam batang,makan daun dan bertelur.....mereka juga spread bakteria dalam pokok timun kita.

Cucumber beetles Damage

Cucumber beetles. Heavy infestations of adult cucumber beetles can destroy stems, cotyledons, and emerging leaves of young cucurbit plants . Cucurbitacins, which act as feeding stimulants, are especially elevated in the cotyledons. Leaves, stems, blossoms, and fruits of more mature plants  can be damaged, resulting in reduced yield and unmarketable fruit. Excessive feeding damage to young squash and pumpkin plants can result in reduced yield. More mature plants can tolerate feeding damage with little effect on yield. Root and lower stem feeding  by cucumber beetle larvae increases the incidence of certain diseases, but the importance of such damage has not been quantified.

Adult cucumber beetles and some other plant-wounding insects also transmit bacterial wilt to cucurbits. Cucumber and melon species are most susceptible to bacterial wilt, squash and pumpkin less so, and watermelon is not affected by the disease. Observations over the past few years in New York, New Jersey, Delaware, and Pennsylvania, however, suggest that this disease may not be as widespread in the northeastern United States as once perceived. It may also be cyclic in nature or important within some areas but not others. The bacteria may be transmitted mechanically between plants through contact with mouthparts or feces of contaminated beetles.

Further study will be required to determine the mechanism by which the bacteria are transferred and what proportion of beetles carry the bacteria. Wilted plants or their runners may indicate the presence of bacterial wilt . Affected runners appear dark green at first, then become necrotic as the wilt becomes irreversible. Wilting is most severe when plants are growing rapidly. Plants may wilt during the heat of the day but recover overnight. Young pumpkin plants may wilt and die within 2 weeks of the first symptoms, whereas summer squash may remain healthy and productive for weeks following the first symptoms. To determine if a plant is infected with bacterial wilt, press together two freshly cut sections of a stem and slowly pull them apart .. If a "stringy" sap (bacterial growth and associated resins) extends between the cut ends, the plant has bacterial wilt. Cucumber beetles also vector viruses such as cucumber mosaic but do so much less efficiently than aphids.

5 comments:

  1. salam ibu qis...best kan hilangkan stress dengan benda yg kita minat nih...pasu tu murah! kalau tgkkan size tu..kat sini lebih rm0.50 heheh..sekarang sy kumpul botol minyak ngan botol mineral...tak larat dah nak beli pasu..polibeg putih tu comey...:D
    happy gardening...nak merayau-rayau jugak lah cr kayu buat trellis!

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks dear,:)

      saya setuju dengan ape yang nadia cakap....gardening ni boleh hilangkan stress dan menenangkan kita.

      Saya ada polibeg tp kan....jeles sbb tgk kawan2 bubuh dalam pasu beli jugak kat kedai 2 ringgit.....x mau kalah padahal ada je polybeg (mengada2)hehe......Saya pun mcm nadia jugak,kumpul botol mineral 5 liter dan recycle jadikan pasu untuk pokok2 saya....hehe.

      Happy gardening to you to. :)

      Delete
  2. yeah yeah betul tu gardening memang mengasikkan dan kedai RM 2 memang kedai patut pergi untuk sahabat gardening.... macam macam ada heh heh

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe.......tul tu. Dayah selalu komen saya punya posting...tp saya tak boleh nk follow dan komen blog dayah. Bagi la link saya follow blog dayah. :)

      Delete
  3. salam.. dah bp macam K mar ya.. kena rehat lebih sikit..tidur nyenyak-nyenyak.. ingatan untuk diri sendiri juga tu.. sebab final account dlm progress.. semoga kita semua dilimpahi kesihatan yg berkekalan...

    ReplyDelete

Terima kasih daun keladi di atas komen2 sahabat semua,Insyallah saya akan cuba balas komen2 sahabat (jangan marah atau bersedih jika lewat mambalas). Sayang anda semua. Dan arigato gozaimas. :)