Friday, September 05, 2014

Herba yang wajib ada di rumah.

Selain dari serai, elok jugak jika kita ada tanaman herba yang lain. Ape je yang perlu ada?

1. Serai
2. lengkuas
3.Halia
4. kunyit merangkap sekali daun kunyit
5. daun kari

dan lain2......

dan ini antara yang ada dan bakal di semai.

      sweet basil dan cekur
kari

lengkuas putih

halia dan kunyit (tinggal campak dalam tanah ja) 

Alkisahnya, selingan cerita harini masuk hari ke-3 qistina makan ubat....5 hari yang lepas ibu ada bagi qis main di indoor playground. 2 hari berturutnya bermain sampai qis tak ingta dunia.

masuk hari ke-3 qis start selsema dan batuk yang teruk dan mula demam.....ibu hantar ke taska,balik dari taska teacher cakap qis pucat. ibu tgk pun pucat......petang tu ibu bawak ke klinik doktor hanya bagi ubat selsema dan demam tak da ubat batuk.

Start pukul 11 malam qis makin teruk, nafas makin menjadi2 kuat dia tarik.....ibu dan papa bawak ke klinik dan qis kene nab. Malam tu qis makan ubat yang ada dan esok paginya pergi balik ke klinik panel dan doc nab balik qis dan doc cakap semalam bukan x mo bagi antibiotik. Qis baru lepas demam seminggu yang lepas dan doc dah bagi dos antibiotik yang agak kuat (augmentin).

Nak tak nak terpaksa jugak qis ambik balik antibiotik tp pada dos yang rendah tetapi doc tambah ubat steroid untuk kuatkan paru2 qis dan elakkan dari cecair dan lendir masuk dalam paru2 qis balik. 4 botol ubat dengan setiap dos 7ml ke atas di berikan sampai ibu rasa sedih....ibu cakap dekat papa cuba kurangkan sikit dos tu. papa insist untuk bagi pada kadar yang doc nak.....ibu serba salah.

masa bukak blog terbaca entry diana pasal tepus wangi dan kebetulan semasa ke rumah diana haritu diana ada berikan pokoknya......malam tadi ibu keluar dan ibu petik beberapa helai. ibu rebus dan ibu lap ke badan qis,ibu nak wap ke qis....qis x mo kata dia air tu panas........ibu tambah air dan celup dalam tuala dan ibu tekap ke muka qis beberapa kali.

Selepas lap dan tekup ke muka air tepus wangi ibu sapu vicks di dada,belakang badan,kaki dll...pakaikan stokin dan selimut qis...slowkan kipas dan slowkan naikkan suhu aircond tak mo sejuk sangat. Pagi ni Alhamdulillah qis improve banyak.....Alhamdulillah syukur yang teramat sangat. Allah sahaja yang tahu perasaan ibu......gembira yang teramat sangat. Terima kasih banyak2 diana KBB atas bantuan....diana siap e-mail mintak ibu datang KBB ambik stok tepur wangi. mekasih banyak2 diana.......memandangkan stok tepus wangi yang diana ada ibu pakai yang tu dulu dan papa pulak teleon malam tadi balik lambat dari kerja. Terima kasih banyak2 diana KBB,semoga Allah merahmati keluarga diana.

Maybe its about time untuk ibu switch kan remedy qis dari conventional ubat yang penuh dengan drug ke natural remedy macam ni....... Nature yang Allah hadiahkan pada kita is the best remedy. Ubat kepada segala penyakit yang ada...... itu sahaja yang ibu nak kongsikan  :)







8 comments:

  1. Alhamdulillah...moga qis cepat baik...sian nengok nyer...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah @na,

      banyak improvenya. rasa lega tgk qis dah baik. :)

      Delete
  2. Kadang kadang kita kurang yakin dengan tumbuhan herba yang senang dan mudah didapati,, sama juga dengan saya...Alhmdulillah semoga Qis cepat sihat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah dan terima kasih sud@is atas doa. :D

      Delete
  3. Salam Ibu Qis,

    Kesian Qis, asyik kena nab je. Mak Aji perasan yang Diana ada sebut kat blog dia pasal tepus wangi ni. Nak Aji pun nak kena dapatkan jugalah daripada Diana nanti. Kita ni kadang2 lupa untuk mencari ubat alternatif sebab asal sakit je ke klinik dan makan ubat konvensional. padahal ada ubat semulajadi yang lebih mujarab tanpa kesan sampingan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam mak aji,

      betul tu mak aji,mmg mujarab tepus wangi tu. saya dah tanam tunggu besar sikit nak buat air mandi dan nk gunakan ubat stim ke qistina. :D

      Delete
  4. Syukur Alhamdulillah dah mula improve Qistina.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah, terima kasih banyak2 diana. Thanks for the entry dan jugak pokok tepus wangi tu. nanti nk beli lagi. hehe..... :D

      Delete

Terima kasih daun keladi di atas komen2 sahabat semua,Insyallah saya akan cuba balas komen2 sahabat (jangan marah atau bersedih jika lewat mambalas). Sayang anda semua. Dan arigato gozaimas. :)