Thursday, September 04, 2014

Air Sirap Biru



pokok telangnya duduk luar pagar rumah,ibu lilitkan ke pokok yang pemaju tanam depan rumah. bagi dia memanjat sesuka hati dia......heheh


sabtu lepas ibu kutip stok bunga depan rumah terus masukkan dalam periuk campak pandan,1 batang kayu manis dan beberapa biji cengkih.....sedapnya bau...mcm bau air mandian pulak. 


Dah siap dapat la setengah botol........bila di bancuh air rasa herba sbb ada campuran kayu manis dan cengkih. rasanya ibu sorang minum ni...papa dan qis x suka benda2 berempah.........hmmm~~~~


Buat magic,perah sikit perahan limau nipis.....


Air pun bertukar warna menjadi purple!!! woweee MAGIC.......  :D


dah jadi kaler purple pulak......rasa? rasa mcm air limau nipis. bubuh air sikit sedapppppp.....


Last sekali kongsi gambar bunga petunia benih dari KBB....hari2 lebat bengunga,sangat menarik perhatian orang yang lalu lalang. :D

ibu mabuk tgk petunia ni......tetiba rasa berkobar2 nak tanam banyak2 lagi petunia.  :D

11 comments:

  1. Merimbun pokok telang ibuQis dan banyak bunganya,bestkan sirap telang

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe.....tanam lepas tu tumpang ke pokok depan rumah. malas la nk berpancang2..pandai dia la memanjat. hehe....

      Delete
  2. Salam Ibu Qis,

    Galak betul pokok telang memanjat pokok! Banyaknya bunga! Mak Aji kena alihkan ke tanahlah pokok telang, baru mahu dia segar macam ni. Sekarang ni dok dalam kotak styrofoam je, keding aje, bunga pun x byk.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam,

      Pindah la mak aji,mana tau ada rezeki telang mak aji makin lebat.....musim2 agak hujan ni rajin telang saya berbunga. :D

      Delete
  3. ah lamanya tak minum sirap bunga telang nie..dah hampir lupa lak ..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. macam minum sirap gak UAA,cuma kaler dia je biru. kecuali kalo kita rempah kan dia. :D

      Delete
  4. Eye-catching bunga telang dan petunia :) .

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan......pagi tadi dah korek2 dalam peti ais carik benih petunia. tak sabar nk semai yang baru ni.....biar dia banyak2 baru cantik. :D

      Delete
  5. Cantik petunia tu....pelbagai color sure meriah

    ReplyDelete
  6. teruja betul tgk petunia tu...bunga telang tu plk nmpk meriah sggh

    ReplyDelete
  7. salam TT..
    wah lebat2 bunganya,,suka tengok telang double layer tu,,petunia tu pun cantik,,sy suka bunga kaler putih..

    ReplyDelete

Terima kasih daun keladi di atas komen2 sahabat semua,Insyallah saya akan cuba balas komen2 sahabat (jangan marah atau bersedih jika lewat mambalas). Sayang anda semua. Dan arigato gozaimas. :)