Tuesday, October 23, 2012

Tau pun Takut


Assalamualaikum,

Yahooo!!!...blog dah tak kene BLOCK. Tau pun takut...ececehhhh.... :P

Rasa gelap dunia tak leh bukak blog,nak baca blog kawan2 dan nk baca komen2 dari kawan2 (kalau la ada kan...keke)

Kalo orang IT BLOCK lagi blogger...saya nak buat rusuhan di kesatuan sekerja kerana mengekang kebebasan berkarya....ewahhh....haha. Tb2 rasa seronok dan gembira.....fuhhh. :)

Sejak beberapa hari yang lalu saya duk meneliti daun pokok tomato saya byk yg mengerekot dan ada yang daun dia bertukar jadi kuning. Saya teliti dan perhati banyak pokok yang kene aphid. Jadinya semalam saya cuba untuk kali pertama experiment yang di cadangkan oleh en.is.

Tp saya terlupa sukatan dia,saya pakai 1 sudu makan dengan 800ml air....bila spray,berbuih pulak saya punya spray.....alamak!...betul ke ni cara saya buat ni. Bila godek blog jurnal saya tu...Tanamsendiri. Rupanya satu sudu teh,kira mandi sabun la pokok2 saya. huhu...

Saya nak tengok petang karang macam mana.....saya ingat balik nanti saya jirus air banyak2. Pokok2 bendi saya tengak galak berbuah,pokok cili api pun galak berbuah juga....nak ambil gambar banyak2 macam segan...karang takut jiran sound ''nk upload dalam facebook ka''...uhuk2.

Tak pe,layan je gambar yang ada.....

Salam sayang,salam berkebun...salam pencinta alam.








pekebun cilik yang kepenatan tolong ibu dia bergarden...  :)

6 comments:

  1. Replies
    1. x lama kak,sehari je....tp rasa mcm sejuta tahun. :P

      Delete
  2. salam ibuqis..kesianya kena block..apapun tahniah dpt guna dpt..mungkin diorng blh trace tu takut tak prodktif that's why diorang blocked..kalau kerja ttp jalan takper berblog cikit2...hehe

    so cara en. is tuh berkesan tak? takut nak cuba sbb ari tuh lynn kata pokok dia mati bila siram camtu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam, tah la orang IT....tak paham rasa dengan perangai derang. Bukan tak tau.....derang tu lagi panjang akal. Siap ada yang letak bergelen2 movie dan lagu dalam di server besar. sibuk nk block blog. padahal bukan derang tak baca blog.....hehehe.. (geram ngan orang IT ni)

      tentang cara yang en.is ajar tu...semalam baru sehari saya spray...tak tahu kesudahan pokok untuk hari2 yang berikutnya. Risau gak kalau2 pokok mati dan kuning.

      Delete
  3. hihihi...tetiba ada gambar pekebun kecil.....

    ala uload ler gambar pokok banyak2....suka tgk!!! jadi pendorong org kata...hihihi

    ReplyDelete
  4. Comey sungguh bendi tu tp comey lg baby yg tgh tdoq tu..ha betul tu ibu qistina.uplod gmbq byk2..hijau2.sjuk mata memandang. :)

    ReplyDelete

Terima kasih daun keladi di atas komen2 sahabat semua,Insyallah saya akan cuba balas komen2 sahabat (jangan marah atau bersedih jika lewat mambalas). Sayang anda semua. Dan arigato gozaimas. :)