Wednesday, October 24, 2012

Resepi: Sambal Udang Petai

Assalamualaikum,

2 hari lepas saya ada cerita pasal nak bawak makan2 ke office dan saya di tugeskan buat sambal udang petai. Sambal udang petai dah siap buat,di bekal dengan timun mini tanam sendiri....since timun yang ada seketul je pun. Terpaksa la topup dengan timun yang besar yang di beli...tak cukup....keke.

Cuba tgk sambal petai dia,warna tak ceria....ye la,pakai lada segera yang di beli di kedai memang la tak cantik. kalau lada kering yang kita rebus  buat masak ni sure warna dia lebih ceria dan cantik.

Saya kongsikan resepi sambal udang versi saya. Minta maaf la gambar tak cantik pakai kamera tepon je pun. heeee... :)


Bahan - bahan:
==============
  • Udang 1/2 kilo
  • Lada kering yang telah di rebus dan di belender halus.
  • 2 ulas bawang besar *
  • 3 butir bawang putih *
  • Sedikit halia.*
  • Sedikit Belacan *
  • Petai
  • Air asam jawa.
  • Garam dan gula.
bahan2 bertanda * belender sekali.

Cara-cara:
===========
  • Tumis bahan - bahan yang telah di belender dengan minyak.
  • masukkan lada dan masak hingga hilang maung dan pedas cili.
  • masukkan udang dan petai.
  • Masukkan air asam dan perasakan dengan garam dan gula.
  • Sedia untuk di hidang.

Itu sahaja entry saya hari ni,kalau  kawan2 ada versi masak sambal petai yang lain dari saya....kongsi2 la ya. Sharing is caring gitew....  :)


Owh ya,esok adalah hari lahir en.papa...tak tau nak buat surprise ape. Ingat nak beli kek je.....ermmm...tp mcm biasa sangat. Rasa mcm nak kan satu kelainan je. Yang boleh buat surprise sama2 dengan lil qis. Wat surprise ala2 eric leong.....SURPRISE!!!!. 

Salam sayang,salam berkebun dan salam pencinta wanita.....eh?? salam pencinta alam. :)


13 comments:

  1. napelah tayang resepi nie..gambar nie..sedang saya dah lama tak jmpa petai..ooo mak...awak kena eksport petai utk sy nie...heheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe....eksport jangan tak eksport.

      hoho...dah la awak tgh ngandung. uhuk.......sabar ya. :)

      Delete
  2. petua utk sambal nampak merah berkilat..masa tumis bawang ngan cili tu terus taruk gula...sampai naik minyak..insyallah color sambal cantik!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks nadia,

      saya ada bubuh gula,cuma kalau kita wat sambal letak gula kaler sambal akan bertukar merah kehitaman sikit. Apetah lagi kalau pakai lada segera ni...merah dia tak berapa nk cantik. Rasanya kalau pakai lada sendiri rebus mesti lagi cantik kan?.

      \\ (*o*)//

      Delete
    2. lada kering diblend sendiri mmg terbaik!!..:D

      Delete
    3. tp kan..sy tak suka sikit kalau sambal manis2 nie.. lada kering pun sy sll rebus sndiri gak..lg senang nak blend..hehe..

      sy ingat nak srh ayah aidan belikan udang jgklah buat sambal tanpa petai..dah tertelan air liur nie

      Delete
    4. saya dulu tak suka sambal manis2 ni...sejak kawin dengan hb dia suka makan sambal manis2....jadi minat pulak. Even kalau makan nasi lemak sambal manis...rasa mcm balance sangat dengan ikan bilis yang masin sikit dan timun segar tanam sendiri...heee.

      Delete
  3. Salam. Mak Aji pernah pakat ngan kwn2 ofis gak dulu utk buat nasi lemak makan kat ofis. Ada yg bawa sambal ikan bilis, timun juga telur. Mak Aji masak nasi lemak guna microwave kecik kat ofis. Dahlah satu tingkat bau nasi lemak. Bos keluar lif dah bau nasi lemak - tentu beri dia makanlah! Those were the days.

    ReplyDelete
    Replies
    1. itu la,kat opis ni...kalau nk bawak potluck even berdua dengan mamber je. kene bawak jugak untuk mamber2 yang lain...kira masak lebih. Wat sedekah ke mamber2 lain. :)

      Delete
  4. Selalu buat potluck ya...best tu..sejak kecil akak dikawal oleh parents tak kasi makan petai. .bila dah boleh akak memang jadi penggemar utama. .Berlawan2 dgn hubby..la ni amek bau je. .dah alah sebab dah dpt gastrik pulak..telan air liur jela.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Siannye kak mar,saya rasa akk boleh je makan. Tp pada jumlah yang sedikit...satu papan tak boleh la kak. Karang ada yang pengsan. keke.

      Delete
  5. Sedapnya...terliur...sini petai dalam tin sajalah ada.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye ke...kalau dalam tin kurang la fresh dia kan. :)

      Delete

Terima kasih daun keladi di atas komen2 sahabat semua,Insyallah saya akan cuba balas komen2 sahabat (jangan marah atau bersedih jika lewat mambalas). Sayang anda semua. Dan arigato gozaimas. :)