Friday, March 18, 2011

singgang mak mertua

gambar-ehsan en.google.

di sbbkanaku di kahwinkan....eceeeh...bila plak di kahwinkan,sendirik pilih ada la..... :P

di sbbkan aku bersuami org terengganu,makanya.....menjadi lumrah untuk aku blaja masak lauk pauk ganu...nk kata susah sampai pecah pala x jugak...senang je. Cuma part nk buat gulai tu payah sikit sbb kalo salah measure leh jadi macam masak kari....dan kalo nk masak kuah gulai antara key ingredient adalah ''REMPAH ROS''.....rempah ros ni ibarat tulang untuk masak lauk jenis gulai.....sepanjang pengetahuan aku la. kalo salah,aku sendirik gak kene betulkan.....hehe.

ini adalah cara mak mertua aku masak singgang ikan aye a.k.a tongkol....senang dan simple.

Bahan:
-2 keping ikan tongkol.
-kunyit hidup (hiris)
-2 ketul kecik bawang putih (hiris)
- langkuas sikit (hiris)
- cili padi (patah2 kan)
-asam keping.

Cara:
Masukkan semua bahan masak sampai gelegak....perasakan dengan garam + gula. kalo Mak mertua aku dia letak pak Aji sikit....sikit je cukup syarat.

Dah siap...makan plak dengan budu + bwg hiris + cili padi + limau nipis.....

Peeerrgghhhh!!!!...sedap kata en.somi aku.....

well,isteri mithali mcm aku kene la reti masak masakan tradisi suami ye tak?......eceeeehhh.....


No comments:

Post a Comment

Terima kasih daun keladi di atas komen2 sahabat semua,Insyallah saya akan cuba balas komen2 sahabat (jangan marah atau bersedih jika lewat mambalas). Sayang anda semua. Dan arigato gozaimas. :)