Saturday, March 19, 2011

Sticky Caramel Chicken Wings







Ambil resepi dari dapur mamasya....dan gambar di atas adalah hasil yang di buat tadi....guna kamera HP cap ayam jadi gambar x cantik dan sikit gelap.....masa goreng ayam ni mmg x pakai minyak sikit pun.....guna non stick fry pan. agak2 dah nk kering aku tambah air sampai ayam tul2 masak dan ada antara bahan2 kat bawah ni aku x letak dan ada yang di tambah sikit2..resepi ada kat bawah ni amik dari mamasya..mohon copy resepi ya. terima kasih.


Sticky Caramel Chicken Wings
Sumber; mutiarazura; My resepi

Bahan-bahan ( 24 keping )
* 12 keping kepak ayam (belah dua jadi 24)
* 2 sudu besar minyak masak
* 3 ulas bawang putih - diketuk dengan kulitnya sekali (tak perlu kupas)
* 1 sudu besar halia dicincang
* 1 sudu besar sos ikan - letak 1 1/2 sb (sos ikan dah masin tak payah letak garam) - x letak
* 1 sudu besar kicap - letak 2 sb
* 1 sudu besar sos cili
* 1/4 cawan (60ml) madu
* letak sos tiram sikit.- di tambah sendiri.

Cara-cara
1. Panaskan minyak dalam kuali. Masukkan bawang putih, halia dan chicken wings, kacau dan goreng selama 5 minit.
2. Masukkan semua sos dan madu, kacau sekejap, kemudian tutup kuali. Kacau sekali-sekala selama 15 minit atau sehingga semua wings masak dan browned (bersalut dengan sos).
3. NOTA : Bila dah masuk madu, sos akan berbuih. Jangan takut bila tengok sos macam hangit towards the end. Bila sos dah agak kering dan bersalut pada wings ia akan jadi sticky dan caramelized macam barbecue chicken. Sedap sangat!

kat ats ni cara / arahan yang perlu di buat...tp aku campur semua bahan perap kejap dan terus goreng semua atas non stick...itu cara aku. nk senang dan cepat...hehe..dan lagi satu aku goreng pada api yang sangat perlahan dan lama....bila dah nk kering minyak akan keluar dan pisah dari ayam dan sos caramel. Jadi masa ni,aku buang minyak yang ada dan masak lagi sekali atas api sekejap. siap..

No comments:

Post a Comment

Terima kasih daun keladi di atas komen2 sahabat semua,Insyallah saya akan cuba balas komen2 sahabat (jangan marah atau bersedih jika lewat mambalas). Sayang anda semua. Dan arigato gozaimas. :)