Saturday, March 19, 2011

menu berpantang

aku berpantang dengan umi aku dalam 2 minggu je,selebihnya aku pantang sendiri......dan balance 2 minggu lagi pantang umah parent in law kat ganu....sepanjang aku duk sorang2 berpantang kat umah...aku la yang mandi qis,tuam qis,masak untuk diri sendiri....semua aku wat....kemas umah,basuh baju,strika baju kije en.somi..leh kata 100% urusan umah aku uruskan walaupun aku masih dalam pantang.....

x tau la mana datang semangat nk wat kije2 tu semua.....antara resepi aku masa pantang mcm ikan selar panggang, kerabu pegaga,ayam/ikan panggang halia...yang besa2 je..kalo kat umah parent in law aku makan nasik putih dengan ikan bakar dan lada hitam letak garam sikit...memang sedap.....

kali ni aku nk share skit menu pantang aku yang aku wat sendiri.

Kerabu pegaga.

bahan2:
-pegaga (hiris kasar)
-halia (hiris)
-lada hitam (tumbuk halus)
-ikan bilis(basuh dan rendam dalam air panas)
-garam.
-bawang merah/besar hiris2 halus.

Cara2:
- bahan di atas semua campur...yang ikan bilis tu,.lepas rendam agak kembang tumbuk lumat ikan bilis dan gauk dengan bahan2 tadi. makan dengan nasi panas...sedap.


No comments:

Post a Comment

Terima kasih daun keladi di atas komen2 sahabat semua,Insyallah saya akan cuba balas komen2 sahabat (jangan marah atau bersedih jika lewat mambalas). Sayang anda semua. Dan arigato gozaimas. :)