Sunday, March 27, 2011

caramel croissant pudding

tadi aku sempat buat caramel croissant pudding.....resepi ni aku copy dan tgk nigella punya resepi.....walaupun nigella tu bukan la seorang chef...tp passion dalam makanan dan masakan boleh buat org pk yang dia tu seorang chef sedangkan nigella hanyalah food journalist.....

x semestinya kau bukan chef ko x leh masak dan x leh ada rancangan masakan sendiri.....ye x?

ini resepi yang aku buat tadi.

CARAMEL CROISSANT PUDDING.

-4 ketul croissant
-telur 2 biji.
-gula 1/2 cawan.(aku pakai gula perang)
-1 cawan susu
-1 cawan cream.
-vanilla.

cara buat:

masak gula dengan sedikit air sampai akan pekat,masukkan cream dan susu........telur tadi pukul siap2 dan curah dalam pperiuk kala susu dan cream agak suam2 kuku....masukkan sikit vanilla dan curah dekat croissant yang dah di koyak dan susun dalam bekas tadi.....bakar pada suhu 180c dalam 20 minit.
aku punya stayle,sblum bakar aku tabur sikit gula ats croissant dan bakar pada api bawah dulu dan nk masak aku bukak api ats dan bakar gula yang aku tabur ats croissant tadi.....hasil akan nmpk sikit hangus since aku punya oven problem dan haba tak rata......tp,aku suka dengan rasa hangus tu...sbb hangus x pahit.....hangus2 rangup belah ats....sedap dan aku suka mcm tu....

gambar kat bawah ni yang aku dah buat dan kat bawah sekali aku attach video mcm mana nigella buat...senang dan sedap...cuba lah....









No comments:

Post a Comment

Terima kasih daun keladi di atas komen2 sahabat semua,Insyallah saya akan cuba balas komen2 sahabat (jangan marah atau bersedih jika lewat mambalas). Sayang anda semua. Dan arigato gozaimas. :)