Wednesday, July 10, 2013

Ramadhan Bulan Keberkatan


Kelebihan Ramadhan
Jom sama-sama kita kongsi beberapa potong hadis yang berkaitan bulan Ramadhan dan kelebihannya bagi membangkitkan semangat dan keinginan untuk meningkatkan amalan ibadah dan juga mendekatkan diri kepada Sang Pencipta Alam ini.
1- Hadis yang diriwayatkan daripada Abu Hurairah radhiallahu ‘anhu: “Barangsiapa berpuasa pada bulan Ramadan dengan penuh keimanan dan mengharapkan ganjaran pahala dari Allah, nescaya diampunkan dosa-dosanya yang terdahulu”.(Hadis riwayat Imam al-Bukhari)
2- Sabda Rasulullah s.a.w : “Apabila tiba malam pertama Ramadhan akan diikat/dirantai segala syaitan dan jin-jin yang sesat, ditutup segala pintu neraka hingga tidak ada satu pintu pun yang dibuka, dibuka segala pintu syurga hingga tidak ada satu pintu pun yang ditutup. Seorang penyeru (Malaikat) akan berseru; “Wahai orang yang mengejar kebaikan! Tampillah kamu. Wahai orang yang ingin melakukan kejahatan! Undurlah kamu (berhentilah dari melakukan kejahatan)”. Akan terdapat orang-orang yang bakal dibebaskan Allah dari api neraka. Hal demikian itu berlaku pada setiap malam (di sepanjang Ramadhan)”. (Riwayat Imam at-Tirmizi, Baihaqi dan Ibnu Hibban dari Abu Hurairah r.a.)
3-Sabdanya lagi: “Telah diberikan kepada umatku di bulan Ramadhan lima perkara yang belum pernah diberikan kepada seorang nabi pun sebelumku, iaitu;
1- Di permulaan Ramadhan Allah akan melihat kepada umatku. Sesiapa yang Allah lihat kepadanya nescaya ia tidak akan diazab selama-lamanya.
2- Bau mulut mereka (yang berpuasa) ketika petang hari lebih wangi di sisi Allah dari bau kasturi.
3- Malaikat akan memohon ampun untuk mereka di sepanjang hari dan malam.
4- Allah menyuruh syurga supaya bersiap-sedia dengan berkata kepadanya; “Bersiaplah kamu dan berhiaslah untuk hamba-hambaKu. Mereka hampir datang (memasukimu) untuk beristirehat dari kepayahan dunia menuju ke rumahKu dan kemuliaanKu”.
5- Pada akhir malam bulan Ramadhan, Allah mengampuni dosa semua mereka. Seorang lelaki dari sahabat bertanya; ‘Adakah malam itu lailatul Qadar?’. Jawab Rasulullah; ‘Tidak. Apakah engkau tidak melihat kepada pekerja-pekerja yang bekerja. Apabila mereka telah selesai dari pekerjaan mereka, akan disempurnakanlah upah-upah bagi mereka”.
(Riwayat Imam Ahmad, al-Bazzar dan al-Baihaqi dari Jabir r.a.)
4- Daripada ‘Abdur Rahman bin ‘Awf, sabda Nabi SAW: “Barangsiapa yang berpuasa Ramadhan dan berqiam Ramadhan dengan penuh keimanan dan ihtisab, ia akan keluar daripada dosa-dosanya sepertimana hari ibunya melahirkannya”.(HR al-Nasa’i, Ahmad, Ibn Khuzaimah, Ibn Majah dan al-Bayhaqi)
Semoga dengan bulan kenerkatan ini maka akan terhindarlah kita dari segala maksiat dan kejahatan dan berlumba2 dalam melakukan amal ibadah dan saling bermaaf-maafan.
Allah terlalu menyayangi hambanya....begitu juga nabi muhammad s.a.w sehingga Allah mengurniakan bulan yang sangat mulia dan bulan yang hanya kita akan dapat sekali dalam setahun,di limpahkan nya rahmat dan kasih sayang.....sehingga segala kebaikan sebesar zarah pun dia gandakan dengan pahala yang berlipat kali ganda. wallahualam

No comments:

Post a Comment

Terima kasih daun keladi di atas komen2 sahabat semua,Insyallah saya akan cuba balas komen2 sahabat (jangan marah atau bersedih jika lewat mambalas). Sayang anda semua. Dan arigato gozaimas. :)