Saturday, July 13, 2013

Intai Small garden ramadhan ke-4

Assalamualaikum dan salam ramadhan buat sahabat semua semoga sihat walafiat hendaknye.

Hari ni sahur makan roti je since en.papa x mo bersahur kerana terlalu letih dan mengantuk....sudah di kejut pun x mahu bangun katanya letih sangat. X ape la,ibu sahur sendiri.....

Pukul 9.00 keluar tengok kebun mini kejap sebelum tenghhari menjengah. layan gambar ya.


Sawi mengamuk!!!.....hehe




anak pokok roselle benih dari pokok induk bersepah2 banyak. x tau nak alih ke mana dah


timun jepun mula berbuah dan menyorok balik pagar berkawan dengan bayam malabar dan pokok kacang panjang





sawi menang campak2.....



pokok cili tanam dalam bekas air mineral 5 liter...alhamdulillah hidup subur......dan berbuah lebat.


itu sahaja saya nk cerita,tak boleh cakap banyak anak dara uwek2....minta di layan karenah dia. hehe....salam sayang dan salam garden buat sahabat semua.

13 comments:

  1. assalam ibu qis... mengamuk betul sawi tu... pakai baja apa eh... alhamdulillah semuanya positif...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam kak mar,

      pakai Baja humus campur baja taik ayam yg saya hancur kan sikit dan baja foliar.....campur2 baja. Hehe....

      Delete
    2. Ibu Qis.. nanti up la jenis-jenis baja tu (brand nye) boleh gak kita buat rujukan dan formula baja tu step by step... maafkan daku kerana banyak bertanya he he.. amat kagum dengan keberkesanan baja-baja tu..

      Delete
    3. Boleh je kak mar tak da masalah.....nnti saya sharekan baja2 yang saya pakai,nnti bila akk punya pokok dah cambah cantik kita exchange seed ya.....(ada udang di sebalik me.....hehe)

      Delete
    4. No problem...insyaallah ..cepat dan lambat je prosesnya... nanti emelkan alamat dan wishlist... mana yg ada insyaallah boleh dikongsikan ...sementara anak cuti ni elok sangatla ada assistant utk uruskan pengeposan..

      Delete
  2. salam ibu qis...pe khabar...sihat betul semua tanaman...sawi tu stock macam kat pasar lebar-lebar...lama tak singgah...tengok dah banyak tanaman awk menjadi..rezeki ramadhan..boleh tuai wat berbuka..:D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam nadia,

      Nadia sihat ka? Mabuk x? Cepat sihat dan cepat ada mood garden balik ya. rindu nk baca entry nadia.heee Sawi tu dah boleh petik. Insyaallah hari ni saya petik. :)

      Delete
  3. Salam...
    Bestnya tgk sawi tue...sawi saya kecil2 jer... Kalau tanah beli dah ada baja nk kena letak lg ker. Tia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam Tia,

      Honestly saya ni sangat murah hati dengan pokok2 saya.....walaupun dah banyak baja saya tabur jugak. So far tak da masalah asalkan baja organik. Kadang tu saya tengok pada jenis pokok yang saya tanam. kalo pokok jenis heavy feeder mcm timun mmg saya akan letak banyak baja. Tiap2 minggu menabur baja.... :)

      Delete
  4. salam ramadhan...masyaAllah subur2nye sayur tuh...rasa mcm tgh melawat ladang di CH je...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam @na,

      Salam ramadhan juga,hehehe.....@na pun boleh je tanam mcm ni. Tah2 lagi hebat kan.hehe :)

      Delete
  5. Assalamu'alaikum Ibu Qistina Selamat menjalani ibadah puasa.

    Izinkan Pak Temuk singgah, balas kunjungan Ibu Qistina. Seronok betul lihat sayur-sayuran Ibu Qistina tumbuh subur, terutamanya sawi tu. Baja tahi ayam (BTA) yang digunakan (sebagai campuran) adakah jenama tertentu dan di mana perolehinya? BTA yang pernah Pak Temuk beli macam tak molek pula hasilnya. Ketemu lagi, insyaAllah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam Pak Temuk,

      Salam ramadhan dan selamat menjalani ibadah puasa buat Pak temuk sekeluarga,

      Untuk BTA saya beli yang murah je,di giant. Kalo tak silap dalam 4.90 sepeket. BTA punya palet kan besar mcm lambat je nk hancur,alternatif saya. saya pakai lesung batu dan tumbuk BTA sampai lumat. Tak letak dalam lesung,ketuk je dekat luar plastik. Lepas tu saya campur dengan baja humus,masa tabur tu saya korek sikit tanah dan masukkan baja.

      So far Alhamdulillah semuanya di permudahkan. :)

      Delete

Terima kasih daun keladi di atas komen2 sahabat semua,Insyallah saya akan cuba balas komen2 sahabat (jangan marah atau bersedih jika lewat mambalas). Sayang anda semua. Dan arigato gozaimas. :)