Tuesday, March 12, 2013

Si lemon basil dan si lobak putih.


banyak sebenarnya lemon basil yang saya semai dan dalam banyak2 ni hanya sepohon ini sahaja yang membesar bagaikan juara. Hari demi hari makin menjadi2 tumbuh.

Masih tiada idea nk pakai lemon basil ni untuk ape......





Ulam raja tabur dalam styro dan tumbuh dengan sihat alhamdulillah. Senang je semai ulam raja ni ya. :)


Pokok Terung yang kurang terjaga....dah berbuah sepatutnya masukkan dalam styro supaya boleh membesar lagi besar. Insyallah hujung minggu ni boleh buat projek terancang saya.


Lobak putih / lobak kampung


nampak tak tahap bersepah2 pokok lobak ni?...ini namanya gardener terlebih rajin. Tabur je benih dalam stro dan tinggal. Sekali sekala tabur baja........pemalasnye tukang kebun sorang ni kan. huhu.........


nampak tak mcm isi lobak putih tp dah terjojol keluar? pokok tak berakar sepenuhnya sampai dalam sebab tukang kebun terlebih rajin tabur benih kekdahnya.  uhuk2.....

5 comments:

  1. hehhe sebab terlebih rajin tula semua sayur subur hidup..:D
    elok pokok terung panjang awk ni..sy punya bantut tinggal 1 pokok je yg kuarkan hasil yg ketot saja..
    lemon basil sy wat masak green curry!

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe.....terung tu yang tu selamat la sikit dari terik panas. ada sepokok tu dah berbunga 2 putik bunga...di sebabkan saya lupa nk jirus.....mati dan jatuh terus bunga dia...sadis betul. kalo tak dah jadi buah dah kekdahnye. hehe....

      green curry ya?...nk gugel la cam ni. nk try buat. :)

      Delete
  2. kalau bakar ikan or daging, letak black pepper & juga lemon basil..yum, yum! Kalau Brownie pulak dia mkn mentah2, suka sgt. Arnab ni kalau mkn lemon basil dia kurang berbau & takda penyakit.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sedap cadangan Lynn tu. Diana kekadang campur je dengan assam pedas juga.

      Delete
    2. Thanks lyn,boleh cuba...la ni tanam ingat sebagai buddy je untuk pokok. lepas ni boleh la di gunakan dalam masakan. :)

      Delete

Terima kasih daun keladi di atas komen2 sahabat semua,Insyallah saya akan cuba balas komen2 sahabat (jangan marah atau bersedih jika lewat mambalas). Sayang anda semua. Dan arigato gozaimas. :)