Friday, February 08, 2013

Ke nurseri Feveret.

Assalamualikum,

salam jumaat pada semua kawan dan selamat berhujung minggu dan selamat bercuti. hehe.... Insyaallah mlm ni saya akan pulang ke rumah mak mertua di kerteh terengganu. Kepada kawan2 yang akan membuat perjalanan jauh. Sila berhati-hati di jalan raya.

Hari isnin lepas kan saya MC,jadi langkah saya sangat panjang. Pantang ada peluang saya akan pergi ke nurseri feberet saya. Pemilik nurseri ni orang melayu saya rasa,dia gelar diri dia 'ustaz' (masih muda dan good looking... heheh)

Semasa nak beli tanah dekat situ kebetulan pula hujan renyai2,jadi melepak la saya di nurseri tersebut bersama seorang pakcik yang pencen. Rasanya pakcik tu mcm ustaz juga....ustaz tu tanya saya ''orang muda2 macam awak ni datang tempat macam ni mesti suka sangat pada pokok kan?'' Orang muda???...hoho...bangga kejap. kembang hidung.  hehe....Saya senyum sahaja.

Saya pun cakap nak beli tanah,ustaz tersebut angkatkan beg tanah yang saya beli dan hadiah kan saya secara percuma ramuan rahsia atau pendek kata kompos buatan sendiri guna najis arnab. Bukan satu beg,tapi di baginya 2 beg bila ustaz tu tanya..... ''awak beli tanah banyak2 ni nak bubuh ke pokok bunga ka?''  Saya pun jawab ''saya tak banyak tanam pokok bunga sangat,saya tanam pokok sayur''

Ustaz tu pun tanya ''sayur ape yang awak tanam?'' Saya senyum dan jawab ''macam2 sayur saya tanam,sayur sawi,kailan,bendi....pok..pek..pok..pek saya bagi tahu. Ustaz pun pun cakap ''Saya ada benda nak tunjuk ke awak,ni ha baja bagus yang saya gunakan selama ni untuk tanam pokok sayur,bagus sangat....(beriya2 ustaz tu tunjuk) Dalam hati rasa macam waaa.......dapat free kompos 2 beg la. Beli tanah free 2 beg kompos ikhlas hati dari ustaz tu.....Hati saya gembira sangat berbunga2 rasa. Tak sempat nak ambil gambar nurseri feveret saya tu.

Dah masuk tanah dan kompos dalam si biru saya pun nk keluar dari nurseri tersebut.....sekali terpandang pokok bunga kertas yang di tanam dalam pasu. Cuba perhatikan bunga pada pokok tu.....banyak kan???......yang sangat menarik perhatian saya adalah....bunga dia berbagai warna. Saya pun tak tahu baka apa bunga kertas ni,tp sangat teruja melihat kecantikan bunga tu. Subhanallah ciptaan Allah sangat cantik.

Insyallah.lain kali kalau saya pergi ke nurseri tersebut saya ambil gambar kawasan2 tersebut. :)



8 comments:

  1. hwa..hwa..sempat lagi tekel ustaz tuh yer..hehehe.nanti sy cakap ngan papa qis..hehehe(just kidding)..bukan senang wo nak dpt baja free gitu..rezeki awaklah tuh yer..

    ReplyDelete
    Replies
    1. heheheh...tak takel la awak...cuma main mata je...ececehh!!!. hehe.....Saya pun rasa rezeki sangat dapat baja free dua beg dari ustaz tu. :)

      Delete
  2. Salam Ibu Qis,

    nak kena promote ni nurseri yg taukenya beri baja free, nanti ada je yg lain pergi ngecek baja free gak, he he!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam mak aji,

      hehehe....boleh je. Ustaz tu mmg baik orang nye...muda lagi pun. mungkin sebab dia suka tgk gardener2 macam saya ni bercucuk tanam itu yang dia bagi free tu kut. Kebanyakkannye yang datang beli bunga. :)

      Delete
  3. Wah nurseri mana ni? Kalau ke Paka saya biasanya ke Rohana Nursery. Dekat Kerteh tak pernah pula, setakat Mesra Mall tu adalah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe...ini nurseri dekat lestari perdana dekat seri kembangan. Ini je la nurseri feberet saya,dia macam kawasan rumah yang di ubah jadi nurseri. Ada ya nurseri dekat paka...tak perasan pula. Biasa saya pergi dekat dungun (tak ingat nama) kalo saya balik terengganu. So far tak pernah jumpa lagi dekat kerteh nurseri. heee. :)

      Delete
  4. Mesti nampak awet muda ni.. tu yg ustaz tu panggil org muda..hehe..
    ha'ah! lah cantik bunga kertas tu.. bermacam2 colour plak tu..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha.....nampak orang tua la tie. Cantik kan,saya nampak terus tergoda tp pokok dia besar....agak2 mesti mahal rege dia. Di tambah dengan warna warni pada bunga dia. :)

      Delete

Terima kasih daun keladi di atas komen2 sahabat semua,Insyallah saya akan cuba balas komen2 sahabat (jangan marah atau bersedih jika lewat mambalas). Sayang anda semua. Dan arigato gozaimas. :)