Wednesday, February 27, 2013

Gladioli bertunas

Assalamualaikum,

Hari ahad lepas saya telah keluarkan gladioli yang saya beli dari diana dalam peti ais...terfikir nak semai dalam pasu. Tp pasu tak sempat di sedia kan dan memandangkan kami agak sibuk lately dengan urusan en.somi nak masuk spital isnin depan dan juga cuaca hujan lately terpaksa batalkan niat nk bergarden di luar.

Mencari2 idea nak tanam gladioli ni last2 saya susun gladioli ni dalam pinggan dan letakkan air. Mula tu saya ingat tak tumbuh,alhamdulillah gladioli bertunas selepas hari ke 3 dan makin laju tumbuh. Insyallah....Inysallah (Ya Allah kau berikan kan kelapangan masa buat hambamu ini...amiiin) saya akan pindahkan minggu ini juga.




Tengok akar gladioli dah keluar banyak.....sekali pandang macam ubi ngaku pula....heheh


9 comments:

  1. uik gini pun boleh..nak buat la sementara dapat beli pasu & tanah..:D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Senang je kan? Saya tak sempat nk mancari pasu...saya letak dalam pinggan dan letak air tak la sampai terendam dalam 3 hari dah naik dah tunas. Dari 5 biji 4 dah bertunas...yang satu tu masih mengharap untuk bertunas.

      Delete
  2. hm... ingat dah give up nak tanam gladioli sbb beli 6, sepasu jer yg berbunga. Tp bila nampak kwan2 kat sini, bersemangat balik!

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe.......saya pun x mo la tanam terus dalam tanah takut ada yang tak bertunas. Jadi saya eksperimen dalam pinggan dulu...lepas dah bertunas baru saya pindah dalam pasu. Jom tanam lyn. :)

      Delete
  3. April atau may bolehlah jamu mata bunga gladioli ibu qis

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insyallah....itu la,harapnye dapat la menjamu mata. :)

      Delete
  4. cepatnya, Saya tanam terus kat tanah hampir seminggu baru nampak tunas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye ke cepat,itu la....x sediakan lagi tempat nk tanam terpaksa rendam dulu dalam pinggan isi air. Bagus jugak cara ni sebab boleh tau glagioli mana yang bertunas dulu takut2 kalo tanam terus dalam tanah tak hidup ke tak kan. :)

      Delete
  5. Cepat juga tumbuh ya...subur je nampak..
    sy jarang tgk tanaman ni...hehe:)

    ReplyDelete

Terima kasih daun keladi di atas komen2 sahabat semua,Insyallah saya akan cuba balas komen2 sahabat (jangan marah atau bersedih jika lewat mambalas). Sayang anda semua. Dan arigato gozaimas. :)