Wednesday, May 01, 2013

Al kisah taman astakona ibu di hari buruh.

Hairni buat entry sekali gus ttg taman astakona ibu ni.........hehe. Sambil layan gambar sambil cerita.


Tuaian terung.........


Al-kisah sawi 5 bintang......semai dalam banyak bekas dan bersepah2 mereka ini tumbuh. makin lama tengok mcm rupa pak choy pula??...plan nk harvest hujung minggu since esok kerja takut tak sempat dan terkejar2.




ketiga-tiga bekas ni semai pada masa serentak tp pertumbuhan berbeza2 kerana medium tanah yang berbeza saya pakai. 


BFF saya ni.....kerja kuat.


Kailan ni saya campak benih dia sebab malas nk semai dalam tray semaian......kurang cantik dan menarik sebab saya tak jaga/tak siram mana(sebab hujan) tgk la daun nye bersopak sana sini.


Dalam kotak polystyrene yang saya tanam kailan ni saya saya tanam juga lemon basil. Lemon basil yang dah berbunga saya tak tuai lagi benihnye...nampak tak cambahan halus2 tu.......cambahan lemon basil yang jatuh dari induk dia. Mereka pun nk hidup jugak kan.....  :)



Timun dan pokok peria yang menjalar sana sini.......


Happy je kan pokok peria ni???...bukan main syok lagi memanjat.....


Lepas dah berjanggut tunggu akhirnya berbunga juga pokok kacang panjang saya......Alhamdulillah. hilang dah janggut ni menunggu....hehe



10 comments:

  1. sedap terung tuh kalau buat kari..lama dah tak makan..heheh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. terung ni masak ape saje pun sedap kan. Masak kari lagi la mabeles. :)

      Delete
  2. menjadi terung awk ni..mcm yang sy beli kat pasar..pokok timun pun segar bugar...sy punya and again dilanda kekabuh tu...haih penat betul

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalo nadia nk tau,saya punya timun pun teruk jugak kene serangan kekabuh tu. dengan pantas saya tangkap dan pijak on the spot. saya ada baca dalam blog sape tah...tak ingat,dia cakap kalo jumpa kekabuh ni kita bunuh dia dekat pokok timun tu supaya mamber2 dia nampak dan gerun untuk serang pokok timun kita......sehari kadang 4/5 saya pijak. pijak of coz betul2 dekat pokok timun.......so far masih terkawal walaupun ada lagi yang masih menyerang. mereka ni kebal....tak reti istilah putus asa........nadia pun sama,jangan putus asa k. go...go....chayok. :)

      Delete
  3. assalam ..
    wahhhh menuai terung ye.. sehat2 belaka.. yang sayor tu pun semua sehat2 nampak.. kembang2 daunnya... ehhh ehhh nampak ladybud la.. comelnye... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam,

      Musim hujan nani,tu yang meriah mereka ni berpesta muda mudi....hehe. ladybug merangkap BFF saya....heheh.....ada sekor lagi species BFF saya sang lebah yang suka pada pokok lemon basil saya. jom tanam terung nani. :)

      Delete
  4. subur nye sawi 5 bintang tu...saya punya dah semai bulan lps tp tk jgk besar2...tak tau kt mna silapnya...

    ReplyDelete
  5. seronok tengok terung tu.. gebu macam pipi Qis...kacang panjang tu baru belajar berbunga la ya..

    ReplyDelete
  6. cantiknya warna purple terung ni. Nice!

    ReplyDelete
  7. Salam Ibu Qis,

    Geram tengok terung tu, sama besarnya dgn yg beli punya! Yang sulung hari tu dibungkus, yg ni semua pun dibalut juga ke?? Nasib baik hilang janggut, he he! Jangan Mak Aji pulak yg tumbuh janggut menunggu Mak Aji punya berbunga nanti, he he!

    ReplyDelete

Terima kasih daun keladi di atas komen2 sahabat semua,Insyallah saya akan cuba balas komen2 sahabat (jangan marah atau bersedih jika lewat mambalas). Sayang anda semua. Dan arigato gozaimas. :)