Wednesday, May 15, 2013

Bebola daging ala-ala ikea

Assalamualaikum,

Salam sejahtera dan salam persahabatan buat semua, alkisahnye semalam sampai rumah dari office pukul 8 malam. Begini la kami sekeluarga....keluar rumah sebelum 7 balik 8 malam adalah rutin saya. Tp rutin en.papa lagi menyedihkan,pulang paling awal 9 mlm dan kebiasaannya 2/3 pagi baru balik dari kerja. Tak banyak masa dapat di luangkan untuk berkebun.kesian dengan anak dara d sebabkan tuntutan hidup maka kami seolah2 mengabaikan anak kesayangan kami. Tp itulah realiti kehidupan kan? Redha atas ketentuannya dan berusaha untuk memperbaiki mana2 yang kekurangan.

en.papa semalam balik awal pukul 9 sudah sampai rumah,dengan kelaparan en.papa ckp nk makan......ibu nk masak nasi malas sebab nanti nk berlauk itu ini. Di sebabkan entry dalam tenet banyak duk cerita pasal meatball ikea dan ada bebola ada dalam peti. haruslah di cuba dan jangan di siakan resepi yang ada tak gituwww. Sekejap sahaja masaknye,x lama mana pun.

Seperti yang kawan2 tau,ikea yang jual perabot tu bukan terkenal dengan jual perabot je...tp antara tarikan yang menjadi kewajipan bagi org ramai untuk pergi adalah menu meatball ikea yang delicious.

Kalo di ikea mereka jamu kentang goreng,bebola daging dan jem lingonberry.



sumber: wiki

Vaccinium vitis-idaea (lingonberry or cowberry) is a shortevergreen shrub in the heath family that bears edible fruit,native to boreal forest and Arctic tundra throughout the Northern Hemisphere from Eurasia to North America. In the past it was seldom cultivated, but fruit was commonly collected in the wild. Recently, commercial cultivation has begun in the U.S. Pacific Northwest

Khasiat lingonberry:
=====================
organic acids, vitamin C, vitamin A (as beta carotene), B vitamins (B1, B2, B3), and the elements potassium, calcium, magnesium, and phosphorus. In addition to these nutrients, they also contain phytochemicals that are thought to counteract urinary-tract infections, and the seeds are rich in omega-3 fatty acids.


ikea meatball.
sumber: google

Jika kawan2 nk resepi boleh tgk dalam blogger resepi Dari Dapur Madiha,ada buat entry pasal bebola ikea ni.

Kalo kawan2 perasan,cara buat kuah dia sama atau sebijik mcm kita buat gravy untuk mash potato. Kalo nak buat sos ala2 chicken shop punya kita pakai stok tulang lembu....x sama dengan dengan mash potato. Gravy yang saya buat tiada sukatan pun sebab saya masak ikut mana yang saya nampak ok atau kata lain campak2 je.


Bebola daging jenama marina yang ada rasa paling hampir dengan bebola ikea. ini contoh kotak dia.


Yang dah siap. X letak ape2 pun sebab dah dekat pukul 10 mlm baru nk makan......konon berdiet. berdiet dalam mimpi je la kekdahnye. hehe...


Touch up sikit gambar bagi nampak cantik. hehe

12 comments:

  1. ok dah 2 entry kawan2 blog tepek bebola daging..cuma berbeza kaedah..ada homemade bebola..ada instant...mcm terliur plak dah...bila nak dtg kerajinan masak ni...agak kemalasan sekarang ni...itulah bila fikirkan si kecik orang jaga..dtg rasa nak resign..sekarang naufal lebih suka dengan bibik berbanding saya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye ke nadia...alamak. ini kene tukar strategi ni....kene bagi bibik bercuti atau nadia ambil cuti beberapa hari focus pada naufal. qada balik masa yang nadia terkurang masa dengan naufal. Kalo mcm saya sempat hujung minggu je......jadi hujung minggu tu cium puas2 bawak dia g jenjalan,belikan mainan dll.....hehe.

      Meh nk bagi sikit angin rajin masak ke nadia......fuuhhhh......rajin la....rajin la. hehe.

      Delete
    2. hehhheh patut lah rasa berangin rupanya ada angin rajin masak dtg hahahhaha
      itulah biasanya mlm..main dengan sy..tapi sekarang..mlm pandai pulak merayap ke bilik bibik...main2 dalam tu..siap bwk kereta ke sana..terpaksa la sy duk dlm tu jugak..tapi sikit pun tak dilayan..huhuh nasib nasib

      Delete
    3. saya alhamdulillah sebab tak da bibik x da la alasan nk g bilik lain kan. hehehe...kebisaannya mlm2 hari saya akan bawak mainan,buku warna dan pensil colour...sambil duk dalam bilik sambil melayan anak dara melukis. kadang tu siap main masak2 dengan mainan masak2 dia....hehe. Itu sahaja la masa yang saya ada untuk bersama dia pada hari2 biasa. Kalo boleh x mo qis berjauhan...karang ibu dia pulak yang sentap...uwaaaa!!! :)

      Delete
  2. Salam Ibu Qis,

    Walau makan jam 10.00 bebola daging masih mengancam! Dekat ngan rumah Mak Aji ada kedai yang jual segala jenis bebola yang Melayu bikin. Pun tauke itu sendiri pengeluar mi kuning, kuetiau, tauhu kering dll. Bagus ni kalau ada bebola daging sebagai stand-by untuk emergency dish! Tq for the share!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam mak aji,

      Menu emergency mengancap lagi terancam.....kolesterol tinggi ni. Nak makan kene beringat tak leh over dose nanti mcm2 penyakit datang berkunjung. hehe.....Bebola melayu yang mak aji maksudkan tu bebola bakso ka? sedap bebola tu kalo buat bakso....mmm..mabeles. :)

      Delete
  3. bila Ikea nak buka cawangan kat Kulim ni hehe

    ReplyDelete
  4. salam, tetiba rasa miss ikea...lamanye tk melawat...hehehe..meatball mmg feveret la..

    ReplyDelete
  5. mcm tau je esok nk ke ikea;P

    ReplyDelete
  6. salam ibu qis..
    siannya kena jerka sampai lewat malam kan...
    bebola ikan ker daging ker mmg feberet sy tuh..sedap nampak..:)

    ReplyDelete
  7. As salam sis.... rindu nak pg ikea bile bace entry sis... dah setahun x jejak kaki kesana.! Teringat sebelum behenti kerja... situasi yg sis alami same mcm sy. Kluar rumah kul 6.45pg sampai balik kul 7.30 mlm plg cpt... kdg2 kul 9 10 br sampai... husben pulak slalu outstation. Hati sy remuk bile anak dpt sebut .'mak.' . ( panggilan utk pengasuh.) Instead of ibu dan ayah. Kul 8.30 anak dah nak tdo... esknyer die blm bgn dah anta pengasuh.... Ya Allah...dlm kete driving sambil menangis... bile sah sy pregnant lg... sy buat keputusan berhenti.... skarang golek2.. siang mlm dgn anak... sy respek ibu ibu berkerjaya... yg tabah hadapi semua ni... sis kire hebatlah... ade mase lg utk berkebun heeeee...

    ReplyDelete
  8. Lama tak menjejak kaki ke Ikea walaupun kurang dari 20km dari rumah. Anak-anak pun suka makan meatball. Mmmm...nak rajinkan diri juga satu hari ni buat meatball.

    ReplyDelete

Terima kasih daun keladi di atas komen2 sahabat semua,Insyallah saya akan cuba balas komen2 sahabat (jangan marah atau bersedih jika lewat mambalas). Sayang anda semua. Dan arigato gozaimas. :)