Saturday, May 11, 2013

Aktiviti hujung miggu: mee goreng

Assalamualaikum,

Selamat berhujung minggu buat kawan2 semua....Hari ini bertarikh 11 Mei bersamaan dengan 1 rejab. Sekejap sahaja kita dah sampai ke rejab dan kemudian ke sya'ban dan kemudian ramadhan. Sekejap sahaja masa dah berlalu.....sesungguhnya usia yang ada jangan lah di sia2kan pada perkara2 yang tidak mendatangkan pahala.

Adalah malam 1 Rejab.. 
Imam Syafiie Rahimahullah berkata, ada 5 malam dalam setahun, ALLAH SWT bukakan pintu langit, salah satunya adalah malam 1 Rejab. Bulan Rejab dikenali juga sebagai bulan Istighfar.

Jadi,perbanyakkan doa mudah-mudahan ALLAH ampunkan dosa kita, memakbulkan doa kita pada malam 1 Rejab. Perbanyakkan Istighfar, minta ampun daripada ALLAH SWT. InsyaAllah.

Amalan dalam Bulan Rejab
Antara Doa yang selalu diamalkan ketika masuk bulan Rejab. Di antara keistimewaan bulan ini, malam pertama bulan Rejab adalah malam yang di istimewakan untuk di kabulkan doa. Sabda Rasulullah : “ Lima malam doa tidak di tolak, malam pertama bulan Rejab, malam Nisfu Sya’ban, malam Jum’at, malam Hari Raya Eidul Fitri, malam Hari Raya Eidul Adha. (Al Baihaqi).

Bulan ini juga di kenali dengan الأَصَبّ bererti “curahan”, oleh kerana bulan ini adalah bulan Allah mencurahkan rahmatNya kepada hamba yang di kehendakinya.




Harini di pagi hari saya telah keluar menyiram kan memetik tuaihan hujung minggu saya.....Alhamdulillah tuaian kacang panjang dan timun mini tidak menghampakan.

Rancangnya nak buat nasi goreng dan masukkan kacang...akan tetapi anak dara tidak berselera makan nasi jadi bertukar lah resepi kepada mee goreng. Alhamdulillah si kenit makan banyak. hehe...

selamat berhujung minggu kawan2.







X lupa sawi 5 bintang d jadikan rencah  dlm mee goreng 

12 comments:

  1. salam ibu qis...berselera pulak tgk mee awk ni..Naufal pun suka mkn mee...:D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam nadia,kenit2 mmg suka mee kan? mcm qis x layan sangat nasi,layan lagi mee....tak pe la,janji mereka makan dan sihat kan.

      Delete
  2. mee...yummy, timun tu nmpk fresh...hasil dr kebun sendiri mmg puas kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe....mmg pun,hasil sendiri jugak yang puas hati ye la hasil titik peluh sendiri kan. Rasa dia lebih berharga.....hehe.

      Delete
  3. bestnye timun tanan sendiri. mee nampak menyelerakan

    ReplyDelete
  4. bestnye timun tanan sendiri. mee nampak menyelerakan

    ReplyDelete
    Replies
    1. ape lagi awin,jom arr menimun.....hehe

      Delete
  5. bestnye timun tanan sendiri. mee nampak menyelerakan

    ReplyDelete
  6. mee goreng nampak sedap! once a while kena lah semai 1-3 biji timun,..then will hav timun supply continuosly kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. a'a,if mau continuous supply for timun kene selalu semai. Tp nk lawan cucumber beetle tu yang agak adventure sangat. hehe....tangkap pijak,tangkap pijak.......what an exercise......hehe

      Delete
  7. assalam ibu Qis.. sedap mee tu.. seronokkan tengok Qis makan...bila betul2 sihat je akak makan mee ni... tengokje la orang makan... anak makan mee akak makan sayur dia je.. umur macam ni dah alah dgn mee ....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam kak mar,

      Take care kak,akk pun x leh la makan sebarang. kene jaga kesihatan...makan sayur tak pe,makan yang berminyak dan berlemak kene jauhkan. hehe....

      Delete

Terima kasih daun keladi di atas komen2 sahabat semua,Insyallah saya akan cuba balas komen2 sahabat (jangan marah atau bersedih jika lewat mambalas). Sayang anda semua. Dan arigato gozaimas. :)