Thursday, January 10, 2013

Tomato Hilang tagging


Baru2 ini saya ada semai 2 variety tomato yang jenis berbuah besar....satu tu grosse lisse dan satu lagi brandywine. Kedua2 benih ni di beli melalui diana Kebun bahagia bersama.
Di sebabkan saya semai 2 variety yang jenis besar...bila hilang tangging saya sendiri terkial2 mencari jenis variety tersebut.

Tapi dari pengamatan saya,saya target tomato brandywine memandangkan daun tomato agak besar (potato leaves)

Perlu tunggu dan lihat hasil nya nanti.  :)



sumber: google


sumber: stripersonline



Brandywine (tomato)
From Wikipedia, the free encyclopedia

The Brandywine tomato plant is an heirloom cultivarof the species, with large potato-leaved foliage and which bears large pink beefsteak-shaped fruit, popularly considered among the best tasting available.



10 comments:

  1. yang buah besar tuh sy pernah tanam kat sini..tp kurang sesuai lak...mudah kena penyakit...dikenali jgk dgn nama drumstick...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye ke....ini cubaan pertama saya tanam variety tomato yang besar. hari2 balik dari kerja,letak beg terus capai spray untuk spray aphid,tak mau pokok cepat rosak. mencegah sebelum terkena. :)

      Delete
  2. Besaqnya...mkn sebiji kenyang ni.huhu...:D

    ReplyDelete
  3. gemok gebu gini bila lah nak dpt hasil mcm nie...sama lah sy tanam tomato mcm2 jenis..skali tumbuh tak tahu yg mnr satu

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe......dulu nadia ada jugak buat posting pasal tomato yang nadia tuai kan...cantik sangat sampai saya bersemangat nk menyemai lagi pokok tomato. hehe..... Sebelum ni saya semai tomato bulat tp tak menjadi bulat. jadi bujur....banyak dah tomato saya membujur. pelik.....

      Delete
  4. As salam Ibu Qis
    Tak pening2 ke nanti nk mkn tomato Brandywine tu? Ni sah org putih yg bagi nama tomato guna nama benda yg tak halal utk kita.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam en.adry,

      alamak macam mana saya nk jawap ni........ermmm...ini tomato versi halal la en.adry. Saya rasa orang putih yang bagi nama gitu mungkin sebab derang terlalu mabuk makan tomato gemuk gini....hehe

      Delete
  5. Nampak macam brandywine tapi kena tunggulah buahnya juga :P.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu,kene tunggu buah. Tanam pun dalam container tak tahu la boleh bertahan atau tidak. :)

      Delete

Terima kasih daun keladi di atas komen2 sahabat semua,Insyallah saya akan cuba balas komen2 sahabat (jangan marah atau bersedih jika lewat mambalas). Sayang anda semua. Dan arigato gozaimas. :)