Tuesday, January 22, 2013

Sweet Basil hidup sendiri


Assalamualaikum,

Semalam semasa sedang saya ralik tengok pokok tomato,ternampak macam pokok sweet basil dalam kotak styro yang saya tanam tomato. Bila saya perhatikan mula la rasa pelik dalam diri...sejak bila ada semai pokok sweet basil. Rasanya tak pernah.

Baru saya teringat,pokok sweet basil yang saya beli di MAHA haritu sudah terlalu banyak berdaun. Menurut en.is sweet basil kalo nak tumbuh sihat dan cantik kene selalu petik.

Saya petik daun2 tu dan tak terlintas lagi menu yang nak di buat....jadi saya campak sweet basil yang saya petik dalam kotak styro dengan harapan biar dia mengering dan jadi baja ke pokok tomato. Sangkaan saya meleset,sweet basil yang saya petik telah berakar dan tumbuh anak pokok yang baru. Terkejut saya.....heheh.




dari batang saya petik dan campak....nampak tak akar yang keluar dari batang tu?

3 comments:

  1. oooo..tumbuh dari batang pun jgk yer..basil sy tak pernah petik..rs tak terliur pun nak makan..heheh tanam shj...

    ReplyDelete
  2. mudah jugak hidup yer...lemon basil sy payah nk hidup...kne tanam sweet basil la plk

    ReplyDelete
  3. Salam Ibu Qis,

    Mak Aji x tanam lagi basil ni. Kalau tengok kat TV mrk masak mcm2 western food pakai basil, tp x sebut pulak yg sweet basil ke lemon basil ke?? Disebut basil je, jd yg mana ya?

    ReplyDelete

Terima kasih daun keladi di atas komen2 sahabat semua,Insyallah saya akan cuba balas komen2 sahabat (jangan marah atau bersedih jika lewat mambalas). Sayang anda semua. Dan arigato gozaimas. :)