Wednesday, October 29, 2014

Dari Laman Terjun Dalam Periuk

Dari sebuah pokok mulberi.........



Terjun kedalam periuk di campur gula dan sedikit garam.....maka terhasil lah jem mulberi boleh juga di jadikan kordial mulbery.


Dari pokok yang tumbuh subur dalam pasu kecil.....


Terjun ke dalam periuk dan di campur makaroni dan ayam serta bahan2 lain mengikut resepi diana KBB. Maka terjadilah sarapan kami. Anak dan suami berselera makan bertambah2. Mengikut entry dari diana KBB ginseng jawa boleh menaikkan selera makan. Kalo qistina boleh la makan banyak2...kalo ibu makan maka akan bertukar menjadi tong drum jika terlebih consume.


 ginseng jawa di potong halus mulus bagi mengelakkan qis kuis2 letak tepi pinggan...bukan ibu tak tahu taktik qistina tak mo makan sayur. Bile potong halus2 qis x nampak. owhhh yesss....qis makan tanpa sedar. heheh

7 comments:

  1. Lebatnya buah mulberi, dan sedapnya makaroni + sayur sumsum ..kreatif sorang ibu bagi anak makan sayur...

    ReplyDelete
  2. Mewah sungguh pokok mulberry tu.
    Baguslah tu buat kordial dekat kedai sebotol pun cukup mahal.

    Ginseng jawa nak kasi makin banyak pucuk-pucuk baru sekali sekala elok buat pruning.
    Jadi bahagian yang pruning tu bolehlah terjun dalam periuk/kuali juga.
    Sebenarnya pokok yang di atas tu kan tukang kebun dah ada sekurang-kurangnya bagi 5 kali hard pruning jadi bercabang-cabanglah dia.

    ReplyDelete
  3. seronoknya tgk buah mulberi tu....
    siap buat jemmmm.....:)

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum Ibu Qistina, sedapnya jem mulberry tu...

    ReplyDelete
  5. wah buah mulberry nya lagi meriah!

    ReplyDelete
  6. Salam Ibu Qis,

    Ginseng Jawa untuk tambah selera makan ya. Mak Aji takleh makan ya. Cewah dah menjadi dah jemnya! Mak Aji dah buat compote/macam kuah untuk curah kat cheese cake, nyaman juga!

    ReplyDelete
  7. assalam .. lama tak singgah rumah Ibu Qis... sedap lagu he he.. mendayu-dayu dengarnya... ginseng jawa tu boleh semai batang yang dah di prun tu... seronok tengok mulberi dah terjun dalam periuk dengan warna berseri-seri .. nampak lazat sangat..

    ReplyDelete

Terima kasih daun keladi di atas komen2 sahabat semua,Insyallah saya akan cuba balas komen2 sahabat (jangan marah atau bersedih jika lewat mambalas). Sayang anda semua. Dan arigato gozaimas. :)