Tuesday, September 10, 2013

Pemandangan terakhir minggu ini

Terlalu banyak kenangan......terlalu banyak..hingga perasaan sedih hinggap kerana kenangan itu sukar untuk di kembalikan.

Tetapi hidup mesti di teruskan....selamat tinggal rumah..selamat tinggal pintu...selamat tinggal tangga....selamat tinggal bilik air...selamat tinggal dapur....selamat tinggal dinding selamat tinggal semua.

Terlalu banyak kenangan kita bersama........Selamat tinggal juga tanaman2 yang terpaksa di tinggalkan (tp tanah bawak)....maka perlu di pilih yang mana perlu di letgo dan mana yang perlu di simpan.


kolam renang mini dalam kotak Styrofoam....keke. musim hujan la ni.....bertakung air2 dalam kotak styro. nk angkut berat ni. 


Ini namanya terung mini purple berjambak rasanya....tp sebab tak baja tak jaga tak siram,tak lawan alien2 yang bersarang maka.....pokok terbiar dan condong sebab terlalu berat dengan buah tak petik2 dan tumbuh dalam keadaan sedikit kekurangan.....


sawi menang tak mo kalah......nk menang jugak tu.....last2 berpesta bunga - bungaan.



Salad marilyn tak termakan.......salad yang ranggup. Dah tak terjaga.....salad yang rangup benih dari tanam sendiri.



Cili capsicum dah berbuah...tak di jaga rapi....bena sana sini.....jenuh spray last2 tak spray dah.....tumbuh sendiri tanpa jagaan tuan dia.


tgk la malabar ku ini.....sampai keluar buah2an tropika lagi......adesss...tak termakan. senang je jaga si malabar ni...tak leceh dan renyah....tp sebb tak petik dia pun beranak pinak turunkan waris ke generasi akan datang....ibu dah petik biji benih dia sikit....ada baca dalam tenet boleh tanam malabar dari biji....nk cuba la. 

Kalo ada sape2 nk cuba tanam malabar dari biji...leh email ke saya nanti saya bagi biji dia. :)

Itu sahaja perkongsian saya hari ini.....salam sayang buat semua....

10 comments:

  1. salam Ibu Qis,
    sedih plk bc n3 ni...tambah sayu bila tgk byk sayuran terbiar tu...hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam @na,

      Kan......setiap kali balik rumah hati mesti sayu nak masuk rumah. rasa mcm ternampak2 kenangan anak membesar...kenangan masa mula2 kahwin masukkan barang dalam rumah. mcm2 kenangan......sayur pun banyak kenangan....kenangan pijak cucumber beetle pun ada jugak....lantai simen depan jadi saksi kejadian. hehe......

      Delete
  2. salam dik,
    sayang kan nak tinggalkan rumah yg.dah bertahun diduduki.Bawa lah pindah semua pokok2 tu..pokok2 tu menangis tau, nak ikut pindah..hehehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam kak puteri,

      uwaaaa.....kalo pokok2 tu nangis. saya pun nak nangis jugak...sakit pinggang nk angkat mereka2 yang berat masing2 kalah 10 kilo beras. huhu.....akan di usahakan. chaiyok2!. :)

      Delete
  3. banyak betul sayur2 yang menjadi-jadi..kesian plak tgk ditinggalkan...sy pun ada kumpul biji benih..tapi tak tau la elok tak bila dh larat nak berkebun nnt...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Nadia,

      Sayang kan nk tinggalkan mereka,karang derang menangis pulak mcm kak puteri cakap....keke....nadia simpan je dulu benih2 tu dalam peti ais ka. Insyallah boleh bertahan,sayang pulak kalo benih rosak nanti. Tak yah berkebun sangat nadia,kebun sikit2 je. Serahkan pada yang pakar utk buat kerja. hehe

      Delete
  4. kesiannyer sayur ygterbiar tuh..elok2 jgk nampaknyar

    ReplyDelete
    Replies
    1. uwaaaa......awak pun cakap benda yang sama mcm kak puteri.....hmmm. nampak gayanya kene bawak mereka2 ni. chaiyok2!!!

      Delete
  5. Faham perasaan bila kami kena tinggalkan Adelaide waktu itu. Make more happy memories di tempat baru :).

    ReplyDelete
  6. rasa sedih nak tinggalkan tapi hidup perlu diteruskan.
    Moga ditempat baru lebih bersemangat untuk menanam.. ;)

    ReplyDelete

Terima kasih daun keladi di atas komen2 sahabat semua,Insyallah saya akan cuba balas komen2 sahabat (jangan marah atau bersedih jika lewat mambalas). Sayang anda semua. Dan arigato gozaimas. :)