Monday, April 15, 2013

Dah beranak dah.

jom tgk gladioli warna  kawan2 yang lain sama. seronok tanam gladio bila dah berisi  kita mesti akan tertanya2 dan merasai surprise yang akan di berikan oleh gladio bila bloom kan. Kawan2 yang tanam pun ada share gambar gladio masing2. Jom kogsi gambar gladio masing2. hehe..

Gladio : gladio diana
           Gladio Lyn
             Gladio Nadia

Kawan2 lain warna ape pula....jom share pic.

ini warna gladio saya....white pink ada lining merah






21 comments:

  1. cantekkkknyeeeee... :)
    lawa nya bunga ni.. lagi2 tepi tu terang.. tone yang sangat cantek..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan nani,saya pun suka...mula tu saya ingat kaler pink.....bila dah terbukak dalam sikit nampak kaler putih dan luar warna merah. surprise sangat sbb ingat gladio warna biasa je. :)

      Delete
  2. lovely color memang patutlah tukang kebun tertunggu-tunggu

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe....berpenat lelah menunggu dengan penuh suspen. beranak jugak......saya jugak la yang hepi. heheh....

      Delete
  3. btoi, btoi cantiknya, kao ada tuung ker kain ker warna camni mesti rasa nak beli...hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. kannn...kain bunga kaler pink2 mcm ni lepas tu base kaler warna putih atau pink sikit mesti cantik buat baju raya. bergambar pulak sebelah pokok bunga ni.....bertambah la seri. heheh.

      Delete
  4. cantik!!!! lynn ada 3 lg belum bunga, tunggu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks....hehe. Saya beli kat diana 5 bulb,satu bulb tak menjadi.....1 dah berbunga ada 3 lagi yang masih dalam proses nk membesar.. kejap je depa ni membesar. :)

      Delete
  5. Subhanallah cantik sangat...suka color pink ni...ini yg 1st kan...g lain belum lagi kan? sy punya 2 saja yg survived membesar..yg lain sudah arwah bulbnya jadi lembik even dah bertunas dlm 6-7 inci...jadi tunggu 1 lagi pokok keluarkan bunga..:D

    smlm sy ada baca mengenai penjagaan bulb gladio kat

    1. http://www.digthatgarden.co.uk/information/gladioliinfo.htm
    2. http://www.almanac.com/plant/gladiolus

    semalam jugak sy potong bunga yang kering tu..untuk besarkan bulb/corm yg ada tu...nanti kalau ada rezeki beranak pinak..makin byk la boleh tanam gladio...suka!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks nadia,

      a'a yang ni first punya gladio,ada 3 lagi...yang tu tak tau bila nk bloom...tak da tanda2 ngandung lagi. hehe.

      maknanya,lepas gladio bertunas dan berbunga...kene potong daun dia sampai bawah dan tanam balik ya. Thanks nadia bagi link.....saya pun nk gladio beranak pink. nnti leh wat exchange bulb. hehe....

      Delete
  6. Masyaallah cantiknya.. akak nya tak jadi langsung.. bulb asik lembik.. tak banyak kasi air pun dia lembik..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih kak, alhamdulillah bulb saya menjadi. Tak tau la...mungkin sebab pengaliran air kut. saya bukan siram mana pun....bagi air hujan je siram. tanam pun dalam pasu je. sebelum pindah ke pasu saya tgk dulu tanah2 yang kene air ni yang mana satu turun air cepat. yang tu la saya letakkan bulb. Cuba lagi kak,jgn putus asa.

      Delete
  7. cantik nyer..cepat lak kan beranak nie..heheh..

    ReplyDelete
  8. Kan....tak yah tunggu 9 bulan kekdahnye. hehe....

    ReplyDelete
  9. ibu qis..jangan potong sampai abis pokoknya..potong batang yg ada bunga layu tu saja...daun2 kasi ada ya..sbb dgn daun yg ada nanti bulb tu boleh beranak pinak kat dlm..lepas dah totally kering...marilah kita cuba korek..tgk berapa bulb/corms yg ada...

    smlm sy potong stack bunga yang dh layu tu..dan taruk baja tahi ayam sikit je...gemburkan tanah sikit...mintak2 beranak lah bulb kt dlm tu..jgn jd lembik sudah heheheh

    ReplyDelete
  10. Warna bunga ini juga so stunning. Special bukan pink sahaja. Buat mood happy happy.

    ReplyDelete
  11. Nama culticar gladuolus tu adalah Priscilla

    ReplyDelete
  12. @ Ibu Qistina

    lepas berbunga potong tangkai bunga tu aje, jangan potong daun, lepas tu bagi baja dan air supaya bulb baru tumbuh tu membesar, teruskan menjaga sehingga
    daun jadi tua dan kekuningan, masa ni jgn siram, biarkan hingga daun layu, lepas tu rehatkan ia selama 3 bulan ( biar je kat dlm pasu atau gali bulb tu dan anginkan, lepas 3 bulan tanam semula.

    ReplyDelete
  13. Cantik lak pokok ni kaler pink meninggi lak tu.... besar ke bunganya ?

    ReplyDelete
  14. @diana,mmg mood happy sangat2 bila tgk gladioli berbunga. berbunga2 hati ni rasa.

    @zamzurina -terima kasih. :)

    @gardener- selamat berkenalan,terima kasih banyak2 atas tips yang di berikan. So far gladio ini sahaja yang betul2 berjya tumbuh dengan sihat...yang lain2 kene serang dengan semut.

    @ct NoArizah Aris -Salam kenal,bunga dia tak besar mana. Saiz biasa2 sahaja...tp cantik kalo tanam banyak dan bermacam2 warna. mesti meriah taman nanti. nk jaga senang dan cepat tumbuh. Siap beranak pinak lagi. heheh...

    ReplyDelete

Terima kasih daun keladi di atas komen2 sahabat semua,Insyallah saya akan cuba balas komen2 sahabat (jangan marah atau bersedih jika lewat mambalas). Sayang anda semua. Dan arigato gozaimas. :)