Wednesday, April 16, 2014

Cerita hujung minggu

Assalamualaikum,

hari minggu yang lepas ibu buat kerja2 mengemas laman depan rumah atau kata lain mini garden comel yang semak ibu tu. hehe....

Sebelum ni kan cuaca panas melampau sampai banyak kawasan di selangor kene catu,jadi ibu tak berani ambil risiko untuk semai benih baru sebab takut nnti kene catu air tak boleh nk siram mati sia2 cambahan ibu nanti.

yang mampu buat hanya campak bahan2 yang boleh di buat kompos dan campak depan rumah. Masuk bulan 3 kita dah rasa sikit2 hujan,tak payah nak semai...benih2 hasil dari semaian yang sedia ada tumbuh dengan sendirinya....haha. senang kije ibu.

Antara benih yang tumbuh dengan sendiri adalah pokok bendi,di sebabkan bendi tumbuh di sebalik kompos yang ibu campak2 pokok bendi tumbuh sangat subur walaupun baru paras lutut.

Dapat cahaya matahari yg cukup ,air yang cukup dan ambik sikit nutrien dari kompos campak ibu.....tebaboommm dia membesar bagaikan johan!!



Kole ibu lagi kecik dari daun bendi......tak tau la rupa buahnya macam mana nanti.



Al-kisah pokok mulberi ni ibu beli dari diana KBB,dari sebatang keratan mulberi ibu membesar dan meninggi sampai nk cecah binaan kayu atas rumah tu. Ramai kawan2 dah nikmati kutipan mulberi yang lumayan,tp ibu tak merasa lagi sbb nya....mmg sengaja ibu tinggikan pokok mulberi tersebut sbb makin lama makin banyak cabang keluar dari pokok nan tunggal.....bila dah sampai ketinggian yang cukup ibu cantas tengah2 dia sbb nak bagi mulberi merimbun dan senang nak petik. hehe.....

La ni,mulberi ibu baru je cantas,di harap tumbuh banyak la mulberinya......  :)





10 comments:

  1. Subur dan gemuknya bendi, mulberi ibu Qis.. nnt hasilnya pun sihat2 juga tuuu... selamt memetik hasil..

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih banyak2 sud@is, begitu juga buat sud@is semga tanaman menjadi2 dan membuah kan hasil yang lumayan. In Sya Allah.

      Delete
  2. salam ibu qis;
    ni mcm satu inovasi baru...tk yah tanam, tunggu tuai je.. Senang keja....kan?...hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. W'salam @na,

      a'a kan,jimat masa menyemai,campak je tau2 hidup....keke. tp kadang kene gak menyemai @na,ada sesetengah stok tak mo tumbuh. hehe

      Delete
  3. dalam panas2....ada menjadi-jadi...besar betul daunnya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe......Alhamdulillah nadia,saya pun x sangka. :)

      Delete
  4. subur betullah..nanti inshaallah buahnya pun besar2 jgk..:)

    ReplyDelete
  5. Hijau-hijau daun dekat sana.
    Shah Alam banyak hujan lagi compare di KBB ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye ke diana,sungai buloh kurang hujan? In Sya Allah nanti banyak la tu. Alhamdulillah hujan kerap makin gemuk mereka2 ni.

      Delete

Terima kasih daun keladi di atas komen2 sahabat semua,Insyallah saya akan cuba balas komen2 sahabat (jangan marah atau bersedih jika lewat mambalas). Sayang anda semua. Dan arigato gozaimas. :)