Friday, August 17, 2012

Cubaan pertama menghijaukan laman.

Assalamualikum,

Entry kali ni nk bukak cerita pasal cubaan pertama menghijaukan laman rumah. Hujung minggu masa awal ramadhan g jenjalan sungai buloh dan beli beberapa bunga untuk laman rumah dan jugak beli benih sayuran. Antara yang di beli benih pokok tomato,cili sayur sawi batang putih. Beli sekali polibag dan baja ciken poop. lepas beberapa hari semai putik daun dah mula keluar.....teruja sampai x lena tido. :)

setiap hari siram 2 kali sehari....layan gambar dulu. Ya Allah kau suburkan lah tanaman2 hambar mu ini. takut je kalau2 tak jadi seperti yang di harapkan.

kesilapan masa semai benih sebagai beginner mcm aku:

1. Tak tagging benih yang di tanam,akibatnye bila berputik pala duk fikir putik yang mana satu ni????







2 comments:

  1. salam...nak tanye..ni guna tanah yg mcm mane ekk?? jeles pulak tgk sehat2 belaka..

    ReplyDelete
  2. Wsalam,

    Farah,saya hanya pakai tanah yang di beli di nurseri dan di giant...yang menjadi baja untuk sayur2 saya hanyalah baja kompos sahaja. Sbb tu kalau farah perasan,dekat setiap pokok2 sayur yang ada tanah warna hitam pekat. Itu la kompos yang di tabur pada pokok selain dari pakai baja chicken poop. :)

    ReplyDelete

Terima kasih daun keladi di atas komen2 sahabat semua,Insyallah saya akan cuba balas komen2 sahabat (jangan marah atau bersedih jika lewat mambalas). Sayang anda semua. Dan arigato gozaimas. :)