Tuesday, September 21, 2010

AYAM BBQ VERSI SUKA ATI AKU
















ok,ini adalah resepi ayam bbq versi aku sendiri....since aku ni kaki godek resepi makanya resepi ni adalah hasil dari pembacaan aku dan jugak campur idea2 yang ada dalam tenet. tak tau la kalo dah ada org lain yang wat mcm aku ni....tapi yang aku punya ni tak da sukatan sbb sukatan adalah suka hati aku je nk taruk banyak mana.....sape2 nk try leh try. selamat mencuba:

bahan2:

ayam
cili boh - 2/3 sudu ikut pada tahap kepedasan yang di sukai
kicap pekat - 1 sudu kecik
kicap cair - 2/3 sudu
madu - 3/4 sudu
lada hitam (serbuk) - aku letak banyak sbb suka rasa lada itam cam tu
stok ayam - letak sikit je
bawang putih - lebih kurang dalam 5 ulas
halia - seinci
serbuk oregano
minyak masak sikit

cara:

cara dia senang je...campur semua dan perap,kebiasaanya kalo lagi lama perap lagi sedap. mcm semalaman ke. pastu panggang ats api dapur besa atau pun dapur arang......siap ayam bbq. makan dengan nasik panas atau kita wat sendiri bahan2 lain.....kalo nk guna bahan perap ni pada daging pun boleh gak....kuah perap kebiasaanya aku x buang sbb aku akan jadikkan dia kepada sos cicah ayam bbq aku tu....senang dan jimat.



No comments:

Post a Comment

Terima kasih daun keladi di atas komen2 sahabat semua,Insyallah saya akan cuba balas komen2 sahabat (jangan marah atau bersedih jika lewat mambalas). Sayang anda semua. Dan arigato gozaimas. :)