Thursday, May 21, 2009

RESEPI: NASI AYAM

Assalamualaikum

kemana tumpah nya lumrah wanita kalo tak pada masakkan...eheh......melebih plak. Ok,ini resepi yang shiro pernah wat dulu. dua kali shiro masak,satu cara hainan dan satu lagi cara goreng ayam tu.

satu tips yang shiro nk bagi masa masak ayam untuk nasik ayam. Kebiasaannya,bila kita nk goreng ayam pas lumur dengan kicap. Kene pandai kawal api,kalo salah ayam jadik itam dan tak berapa tasty. Kebiasaanya,ape yang shiro wat adalah,sshiro akan kukus dahulu ayam atau rebus dahulu ayam sehingga empuk. angakat,lumur dengan kicap dan tambah madu sket dan goreng sekejap. hasil nya sedap(pada shiro la...hehe),dan ayam moist dan tidak terlalu kering.

di bawah ni resepi nasik ayam yang shiro biasa wat,feel free to leave your comment. hehe

wink2.....


RESEPI: NASIK AYAM





Description:
hehe,resepi ni shiro dah wat,cuma ayam dia shiro wat ala2 hainan. kicap ayam dia just pakai kicap cair dengan minyak bijan dan gula.

tapi,kalo cara shiro. shiro prefer masakkan sket campuran sos dan tambah sket sos tiram. dah masak curah atas ayam yang dah potong atas pinggan.

kalo nk masak nasik dia,guna beras biasa je,cuma kena pandai sukat air kalo tak lembik. masa tumis bawang tu,atleast banyak sket bawang baru sedap...hehe

Ingredients:
1 ekor ayam
2 cm halia, dititik
2 camt garam
air secukupnya
1 labu bawang putih } dicincang halus
2 ulas bawang merah }
440 g beras wangi, cuci & tuskan
1 helai daun pandan
2 camb minyak
Bahan sampingan
daun salad, timun dan tomato (hiris)
Sos untuk ayam
1 camt gula
1 camt minyak
2 camb kicap cair
1 camb kicap manis
200 ml air rebusan ayam
Sos untuk hidangan
100 g halia }
50 g bawang putih }
50 g bawang merah } dicincang halus
200 g cili merah }
3-4 biji limau kasturi (ambil jus)
60 ml sos tomato
gula, garam secukupnya


Directions:
Jerang air dlm periuk besar. Masukkan halia dan garam. Bila mendidih, perlahankan api dan masukkan ayam. Tutup dan biar 45 min. Angkat ayam dan celupkan dalam air biasa selama 20-30 min. Angkat dan tuskan. Sapukan minyak pada seluruh badan ayam, biar ia tergantung (supaya mudah kering).
Panaskan minyak, tumis bawang putih dan bawang merah hingga kuning. Masukkan beras,
kacau rata. Tuangkan air rebusan ayam

dan letak daun pandan. Masaklah seperti memasak nasi biasa. Potong ayam dan hidangkan bersama nasi dan bahan sampingan.
Nota: Jika suka boleh lumurkan ayam dengan campuran 1 camb kicap manis, 1 camb
sos tiram dan 1/2 camt madu dan gorengkan ayam dalam minyak yg banyak hingga keemasan baru diangkat dan dipotongkan. Pastikan minyak menutupi ayam atau belah 2 ayam dan
goreng satu persatu.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih daun keladi di atas komen2 sahabat semua,Insyallah saya akan cuba balas komen2 sahabat (jangan marah atau bersedih jika lewat mambalas). Sayang anda semua. Dan arigato gozaimas. :)